بازاریابی آنلاین یا بازاریابی سنتی؟

بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین یا بازاریابی سنتی؟

شما اگر دارای کسب و کاری باشید قطعا برای کسب درآمد و ادامه حیات کسب و کارتون به ایجاد فروش و افزایش فروش احتیاج دارید، برای بالا بردن میزان فروش شرکت تون هم حتما باید کاری کنید تا بیشتر دیده بشید و در معرض دید قرار بگیرید. دیده شدن هم با تبلیغات و بازاریابی انجام میگیره یعنی شما برای دیده شدن باید برای کالا ها و خدماتتون کارهای تبلیغاتی و بازاریابی رو انجام بدید تا افراد بیشتری با شما و کسب وکارتون آشنا بشند و ترغیب بشند که بیان از محصولات و اجناس شما استفاده کنند و اقدام به خرید کنند.

کارشناسان این حوزه، اومدند بازاریابی رو به دو دسته ی بازاریابی سنتی و بازاریابی آنلاین تقسیم بندی کردند که پایینتر بتون توضیح تکمیلی رو می دم:

 

مقایسه بازاریابی آنلاین و بازاریابی سنتی:

 

تو بازاریابی سنتی ما برای معرفی کالاها و خدمات خودمون از ابزارها و متد‌هایی مانند تبلیغات بنری و بیلبوردی در بزرگراهها و اتوبانها و یا تبلیغات انیمیشنی در تلویزیون و یا در ابتدا و انتهای مجلات و صفحات روزنامه ها می پردازیم.

این روش مدل مرسومیه که از مدت های قبل در کسب و کارهای مختلف و صنف های مختلف و متفاوت متداول بوده و انجام می گرفته و کما این که هنوزام شاهد این نوع تبلیغات و معرفی کالا ها و خدمات کسب و کارهای مختلف هستیم، یعنی خیلی از کسب و کارها مخصوصا کسب و کارهای بزرگ و برند موفقیت خود و ایجاد فروش بیشترشون رو منوط به قرار گیری در این مناطق پر تردد و رفت و آمد شهرها و بازارها قرار دادند و هنوز هم عمده تمرکز و تلاش و  و برنامه ریزیهاشون قرار گیری در این مکان ها و رزرو آگهی و تبلیغات در این نقاط هاست.
از معایب این نوع بازاریابی میتوان به عدم تعیین و مشخص بودن دقیق جامعه هدفمان اشاره کرد. یعنی مثلا در نظر بگیرید ما با قرار دادن بیلبوردی در یک بزرگراه به معرفی کالا و محصولی که مختص و مخصوص افراد بازنشسته بالای 60 سال است می پردازیم. در تبلیغات به روش فوق ما قادر نیستیم تبلیغات را فقط برای این قشر از جامعه نشان دهیم و منحصر کنیم و خواه ناخواه تبلیغ‌مان برای تمام آحاد و افراد جامعه که بی نیاز از محصولات ما هستند به نمایش در می‌آید. در نتیجه ما هزینه زیادی برای تبلیغاتی انجام داده‌ایم که مخاطبانش جزء مخاطبان هدف ما نیستند.
از عیب های دیگه ی این روش بازاریابی در مقابل روش بازاریابی آنلاین، عدم امکان اندازه‌گیری و سنجش این روش بازاریابی است. به عنوان مثال اگر همان تبلیغات بیلبوردی را در نظر بگیریم ما نمی توانیم مشخص کنیم چه تعداد از افرادی که جزء بازار هدف ما بوده‌اند تبلیغات ما را دیده‌اند و اقدام به خرید کرده و به مشتریان ما تبدیل شده اند.

همانطور که اشاره کردیم در مقابل این روش بازاریابی ما روش دیگری داریم به نام بازاریابی آنلاین.

این مدل که روشی متداول تر و بروز ‌تره شاهد این هستیم که روز به روز بر تعداد افراد و کسب و کارهایی که از این مدل استفاده می کنند، افزایش می شود، استفاده از ظرفیتهای فضای آنلاین، دنیای اینترنت و وب و تبلیغات گوگل است. این رویکرد و مدل بسیار مناسب کسب و کارهای کوچک و خانگی است. اساس این مدل به این شکله که صاحبان کسب و کارهای مختلف میان برای خودشون در حوزه هایی که مشغولند وب سایتی و یا پیج و یا کانال تلگرامی رو ایجاد و طراحی می کنند و از طریق اونها به معرفی کسب و کارشون و کالاها و خدماتشون به شکل هدفمند و حرفه ای به مخاطبان و کاربران خودشون می پردازند.

با استفاده از این روش و مدل دوم، شمای صاحب کسب و کار خیلی راحت ترو سریعتر و در زمان خیلی کمتری میتونید در معرض دید مخاطباتون قرار بگیرید چرا؟ چون اولا که هزینه ها تو این روش خیلی کمتر و پایینتر از مدل اوله و دوما هم خیلی هدفمنتر و دقیقتر و با برنامه تر میتونید اقدام به انجام کارهای تبلیغات و امور بازاریابی تون بکنید که در مقالات بعدی مفصلا راجعبه این موارد و مزایای این مدل صحبت خواهیم کرد.

در این روش برعکس روش فوق ما هم قادر هستیم جامعه هدف خود را بطور دقیق مشخص کنیم و هم درصد تبدیل آنها را بسنجیم.
به این معنی که در همان مثال بیلبوردی تبلیغاتی در بزرگراه، ما قادر خواهیم بود با استفاده از ابزارها و تکنیک هایی، دقیقا مشخص کنیم که تبلیغ ما برای جامعه هدف ما که همان افراد بازنشسته‌ی بالای 60 سال جامعه هستند به نمایش در بیاید و همچنین می توانیم درصد اثربخشی و تبدیل تبلیغات مان را براحتی بسنجیم و مورد اندازه‌گیری و ارزیابی قرار دهیم و در صورت نیاز بهبودهایی در آن ایجاد کنیم.

 

شیوه های استفاده از بازاریابی آنلاین:

 

همونطور که گفتیم برای استفاده از روش بازاریابی آنلاین در کسب و کارمون ما قبل از هر چیزی احتیاج به ایجاد یک سایت برای کسب و کارمان داریم. یعنی سایتی که بوسیله آن به معرفی و نمایش کالاها و خدماتمان بپردازیم. بعد از طراحی سایت باید شروع به بازاریابی و یا در اصطلاح جذب بازدید کننده برای سایتمان کنیم که این کار با استفاده از ابزارها و تکنیکهایی که برای صاحبان کسب وکار قرار داده شده صورت می گیرد.

معروفترین ابزار برای معرفی کالاها و خدمتتان در بازاریابی آنلاین استفاده از موتورهای جست و جو می باشد که معروف ترین آنها در سطح جهان گوگل می باشد. در این روش شما هر یک از صفحات سایتتان را که برای یک محصول و یا خدمت می باشد اصطلاحا برای موتورهای جست و جو بهینه می کنید بطوریکه پس از سرچ محصول و خدمت شما بوسیله کاربران در موتورهای جست و جو، شما در رتبه های بالای نمایش سایت ها و کسب وکارها قرار بگیرید.

کار بهینه سازی برای موتورهای جست و جو را اصطلاحا سئو می نامند. این کار از ابزارهای بسیار مفید و رایگان معرفی کالا و خدمات شما می باشد. یعنی اگر کسب و کار شما در شروع کار است و بودجه‌ی کافی برای کار تبلیغات و بازاریابی آنلاین تخصیص نداده‌اید این روش می تواند بسیار مفید و تاثیر گذار باشد. البته باید مد نظر داشته باشید که این مدل تبلیغات و بازاریابی اندکی زمان بر است و بمحض شروع و استارت برای بهینه سازی صفحات سایت خود، اینطور نیست که سریع نتیجه بگیرید. بخصوص اگر میزان رقابت پذیری کلمات کلیدی شما زیاد باشد این روش می تواند زمان بر و هزینه بر باشد.

دومین ابزار می تواند استفاده از بنرها در سایتهای پر بازدید و پر ترافیک باشد به این شکل که شما در حوزه کالا و خدمات خود بنری را ایجاد کرده و آن را در سایتهای پر بازدید قرار می‌دهید و کاربران با دیدن بنر شما و کلیک بر آن وارد سایت شما می شوند.

از مزایای آن می توان به ایجاد ترافیک سریع در سایتتان اشاره کرد که در ظرف مدت کوتاهی این ترافیک ایجاد می شود اما از معایب آن نیز می توان به عدم نرخ تبدیل کاربران سایتتان اشاره کرد. چرا که ممکن است کاربران با همان سرعت که وارد سایتتان می شوند با همان سرعت هم دکمه خروج را زده و خارج شوند و همچنین بازده‌هی این روش روبه کاهش است چرا که مردم کمتر به تبلیغات بنری در سایتهای مختلف توجه دارند و اساسا کمتر به این گونه بنرها واکنش نشان می دهند.

روش دیگر تبلیغات و بازاریابی آنلاین که اخیرا هم بشدت کاربردی و مورد توجه قرار گرفته بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ می باشد. در این روش شما به تولید محتوای خوب و مناسب و بروز برای کاربران و مخاطبانتان می پردازید و با این کار با آنها اعتماد و ارتباط ایجاد می کنید. تولید محتوایی که نشان از تخصص و تسلط شما بر کالا ها و خدماتی که ارائه می دهید حکایت دارد و همین مدل تولید محتوا سبب اعتماد آنها در دراز مدت به شما شده و در نهایت منجر به خرید از محصولات و خدمات شما می شود.

این محتواها را هم از طریق سایتتان میتوانید در اختیار آنها قرار دهید و هم از طریق شبکه های اجتماعی کسب و کار تان که اگر از طریق شبکه های اجتماعی به این کار بپردازید وارد مدل دیگری به بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی خواهید شد.
امروزه با توجه به گسترش روز افزونه گوشی‌های هوشمند و استفاده فراوان کاربران از آنها، یکی از بهترین مدلهای تبلیغات و بازاریابی آنلاین استفاده از پتانسیل و ظرفیتی است که این شبکه ها در اختیار شما قرار می دهند. در واقع با استفاده از این ابزار می توانید در مدت بسیار کوتاهی به معرفی کالاها و خدمات خود بپردازید.

بدون نظر

ارسال نظر