۲۲ مرداد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین با چه ابزارهایی به کسب و کار ما کمک می کند؟
دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی آنلاین مدلی از بازاریابی است که در آن با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند لپ تاپ ها و یا گوشی های هوشمند و یا ملزومات آنها مانند طراحی سایت، ایمیل و رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و یا پیام رسانها مانند تلگرام می توانید به معرفی کسب و کار خود بپردازید و از این طریق به جذب بازدید کننده و مخاطب برای کسب و کار و یا وب سایت خود اقدام نمایید.
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال مجموعه ای مختلف و متنوع از ابزار و تکنیکهای بازاریابی را در برمیگیرد. از انواع این ابزارها و تکنیکها می توان به بهینه سازی صفحات سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO)، رسانه های مختلف اجتماعی یا سوشیالها ، ایمیل مارکتینگ (e-mail marketing) و بازاریابی محتوا یا (Content marketing)، اپلیکیشنهای موبایل و یا تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز (Google adwords) اشاره کرد.
ابزارها و مدلهایی که با توجه به اهداف و اندازه کسب و کارها در جای مناسب خود استفاده و بکار گرفته می شوند. بنابر گفته برخی متخصصین این حوزه، دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از اینترنت و سرویسهای آن در کسب و کارمان، اما این حوزه شامل اپلیکیشنهای گوشی های همراه و انجام تبلیغات و نمایش آگهی در آنها نیز میگردد.
از ابزارها و تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-بازاریابی بوسیله پیام رسانها و شبکه های اجتماعی
تحقیقات ثابت کرده اند که 80 تا 90 درصد کاربران اینترنت از رسانه های شبکههای اجتماعی در کسب و کار و زندگیشان استفاده میکنند. در فضای دیجیتال مارکتینگ برنامه ریزی و متمرکز شدن در استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی در کسب و کارتان بستر مناسبی برای مطرح شدن برند شما و ایجاد فروش و کسب درآمد خواهد بود.
از معروفترین رسانه ها و شبکههای اجتماعی در این حوزها، می توان به فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و تلگرام و … اشاره کرد که از متداولترین ابزارهای بازاریابی با رسانه های اجتماعی می باشند.
از خصوصیات و ویژگی های بازاریابی بوسیله شبکه های اجتماعی سرعت در انتشار و قرار گرفتن در بین مردم است که از هر رسانه و بستر تبلیغاتی سریعتر و زودتر گسترش می یابد.
2- بازاریابی محتوایی (Content marketing)
بازاریابی محتوایی از کاربردی ترین و بروز ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می باشد. اهمیت این ابزار برای کاربران و صاحبان کسب و کار در حدی است که موتور جست و جوی گوگل آن را پادشاه نامیده است.
از مدلهای مختلف بازاریابی محتوایی می توان به توانایی نوشتن محتوای یک کسب و کار و یا نوشتن محتوایی جهت تبلیغات محصولات و یا خدمات آن کسب و کار، محتواهایی جهت دستورالعملها و یا نوشتن بنرهای تبلیغاتی مختلف جهت قرار دادن در رسانه های پر بازدید اشاره کرد که تاثیر بسیار زیادی رشد و گسترش کسب و کارها خواهد داشت.
3- سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جست و جو (SEO)
این ابزار که از ابزار بسیار مهم و تاثیر گذار بازاریابی آنلاین است به کسب و کارها این امکان را می دهد تا وبسایت آنها در رتبه های بالای موتورهای جست و جو قرار بگیرد و بطور هدفمندتری در دید و توجه کاربران و متقاضیان آن خدمت و کالاها قرار بگیرند. این مدل موثرترین و کم هزینه ترین مدل برای کسب و کار های کوچک و نوپا و همچنین کسب و کارهایی که قصد فعالیت دراز مدت در فضای آنلاین را دارند می باشد.
4- ایمیل مارکتینگ (e-mail marketing)
ایمیل مارکتینگ نیز از کاربردی ترین و بصرفهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است. این ابزار بگونه ای است که امروزه اکثر مدیران سایتها و کسب و کارها به دلیل رشد و توسعه روزافزون شبکه های اجتماعی امید چندانی به کارایی و بهره وری آن ندارند اما بعد از برگزاری اولین کمپین ایمیل مارکتینگ و ترافیکی که از این ابزار به سابت شان سرازیر می شود به کارکرد و کارایی آن در بازاریابی پی می برند.
در اصل پیاده سازی و اجرای ایمیل مارکتینگ به نحوی است که در جهت تبدیل بازدیدکنندگان سایتها به خریدار و به مشتریان، عالی و فوق العاده عمل می کند.
ایمیل مارکتینگ در واقع عضویت در خبرنامه و محتواهای اشتراکی وبسایتها است که کاربران را جذب سایت و بعد از انجام مراحلی تبدیل به خریدار یا مشتری می کند.
5-پرداخت به ازای هر کلیک (ppc)
ابزار پرداخت به ازای هر کلیک یا ppc یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. مدل تبلیغ پرداخت به ازای هر کلیک، روشی تبلیغاتی با استفاده از قرارگیری بنر تبلیغاتی سایت شما در سایتهای پربازدید و یا لینک آدرس سایت شما در موتورهای جست و جو است و صرفاً به ازای هر کلیک کاربران و ورود آنها به سایتتان از اعتبار اکانتتان کسر می شود.
6- بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
بازاریابی ویروسی نیز از جمله ابزارهای کارا و تاثیرگذار دیجیتال مارکتینگ است. این ابزار از بازاریابی با هدف انتشار محتوا در سایتها و یا رسانه های دیگر شکل و گسترش می یابد. بازاریابی ویروسی شامل ویدئوها، بلاگها و ایمیل مارکتینگ است. در واقع بازاریابی ویروسی ترکیبی کامل از تمام ابزارهای حوزه مارکتینگ است و همچنین از تعدادی از ابزارهای بازاریابی سنتی نیز در آن استفاده می شود.
7-تبلیغات گوگل یا (Google adwords)
این مدل تبلیغات نیز مانند تبلیغات ppc می باشد و شما به ازای هر کلیک هزینه ای از اعتبارتان کسر خواهد شد ولی با این تفاوت که در این مدل تبلیغات شما در مدت کوتاهی در رتبه های بالای موتور جست و جوی گوگل قرار می گیرید و از این طریق ترافیک فراوانی می توانید وارد وبسایت خود نمایید. یعنی همان نتایجی که قرار است از سئوی سایت خود بدست آورید و در کلیدواژه های مربوط به کسب و کارتان در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید را را از این طریق و در زمان بسیار کوتاهی نسبت به سئو بدست می آوردید و در صدر نتایج گوگل قرار میگیرید.
بدون نظر