ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای صاحبین کسب و کارهای آنلاین

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای صاحبین کسب و کارهای آنلاین

بازاریابی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی بسیار موثر و مقرون به صرفه است. در نتیجه باید تبدیل به بخشی از طرح کسب و کار و راهبرد بازاریابی شما شود. با این وجود بازاریابی دیجیتالی آنقدر گسترده است که مالک کسب و کار به تنهایی نمی تواند تمام آن کارها را انجام دهد. اما ابزارها و تکنیکهایی در آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین وجود دارند که تمام مالکین کسب و کارها باید آنها را بکار گیرند.

 

یک کسب و کار آنلاین موفق حداقل باید دارای موارد زیر باشد:

 

1) حضور در وب: بسته به کسب و کار شما، این مورد می تواند وب سایت، وبلاگ یا یک صفحه ساده باشد. برای نمایش تمام چیزهایی که دارید باید دارای مکانی مرکزی باشید. درست است که بسیاری از افراد برای فعالیت در وب، به سایت هایی مثل اینستاگرام یا فیس بوک روی می آورند؛ اما از آنجایی که شما «مالک» فضای اختصاصی در فیس بوک و یا اینستاگرام نیستید و ممکن است آنها نیز قوانین خود را تغییر دهد بهتر است سعی کنید وب سایت متعلق به خودتان را تهیه کنید.

2) لیست ایمیل: بسیاری از دارندگان کسب و کارهای آنلاین به این مورد توجهی نمی کنند؛ که البته اشتباه می کنند. گرچه بسیاری از مردم فکر می کنند رسانه ها و شبکه های اجتماعی جایگزین ایمیل شده اند، اما این تفکر صحیح نمی باشد. افرادی که از طریق ایمیل با شما در ارتباط هستند جنس تعهد بیشتری ایجاد می کنند و در مقایسه با رسانه های اجتماعی احتمال بیشتری وجود دارد که پیام شما را دریافت و مشاهده کنند. به علاوه تحقیقات نشان می دهد که بازاریابی از طریق ایمیل، یکی از بالاترین نرخ بازگشت  را در استراتژیهای بازاریابی دارد. بازاریابی از طریق ایمیل یا ایمیل مارکتینگ (email marketing) یکی از بهترین نتایج را با کم ترین هزینه و زمان حاصل می کند.

علاوه بر وب سایت و لیست ایمیل، باید تعیین کنید کدام راهبردها بهتر برای شما کار می کنند. این کار با اطلاع از بازار هدف شما شروع می شود، این بازار در کجا قابل دستیابی است و چگونه می توان به بهترین نحو توجه آن ها را به خود جلب کرد. برای مثال رسانه های اجتماعی روشی رایگان برای ارتباط با افراد هستند؛ به عنوان مثال اگر بازار شما در توییتر یافت نمی شود لازم نیست تمرکز خود را روی توییتر قرار دهید!

 

برخی گزینه های رایگان دیجیتال مارکتینگ که نیاز به صرف زمان زیاد ندارند اما نتایج خوبی ارائه می دهند عبارت است از:

 

  1. کلمات کلیدی و سئو (SEO): هر چیز آنلاینی که داشته باشید؛ چه وب سایت باشد و چه پروفایل رسانه اجتماعی، مطمئن شوید که از کلمات کلیدی به خوبی استفاده می کنید و از مزایای موتورهای جستجو بهره مند می شوید.
  2. رسانه های اجتماعی (Social Media): گرچه رسانه های اجتماعی وقت زیادی را از شما می گیرند؛ اما اگر آن را با یک طرح خوب و ابزارهای مناسب کنترل کنید به شما امکان می دهند با مشتریان بالقوه تماس موثر داشته باشید و فرصت ایجاد یک جامعه در اطراف خود را فراهم می کنند. مصرف کنندگان دوست دارند بدانند کسب و کار شما چگونه کار می کند؛ و رسانه اجتماعی روشی موثر برای معرفی شما به مخاطبین است.

این که چه میزان از راهبرد بازاریابی شما باید به صورت آنلاین مدیریت شود و کدام عناصر اینترنتی مورد استفاده قرار گیرند بستگی به نوع کسب و کار، بودجه، زمان و اهداف شما دارد. بسیاری از دارندگان کسب و کارهای آنلاین در آغاز خودشان این کار را انجام می دهند؛ اما همانطور که کسب و کار رشد می کند شروع به خریداری خدمات یا برونسپاری کارها به مشاورین مجازی می کنند تا به آن ها در بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ کمک کنند.

 

استفاده از عناصر آفلاین در ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

 

در حالی که استفاده از تکنیکها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین مقرون به صرفه و موثر است؛ هیچ کسب و کاری، حتی کسب و کارهایی که 100 درصد کارهای آن ها به صورت آنلاین انجام می شود نباید گزینه های بازاریابی آفلاین را نادیده بگیرند. در نهایت بازاریابی شما باید شامل تکنیکهایی باشد که به شما امکان دهد به افرادی که قصد خرید دارند معرفی شوید؛ چه از طریق رسانه های اجتماعی چه از طریق کارت ویزیتی کسب و کار خود.

 

هزینه های استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی

 

بسیاری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین، مثل رسانه های اجتماعی رایگان هستند. با این وجود برخی از گزینه های موثر و حرفه ای رایگان نیستند.

گرچه می توانید هاست های رایگان پیدا کنید اما انجام این کار توصیه نمی شود. به طور ایده آل باید هاستینگ و نام دامنه را خریداری کنید. خوشبختانه هزینه سالیانه این دو مورد در کشورمان در مجموع کم تر از 100 هزار تومان است.

خدمات جمع آوری لیست ایمیل نیز هزینه دیگری است که باید در نظر داشته باشید. به عنوان مثال شرکتهایی مثل میل چیمپ لیست ایمیل های رایگان تا 2000 مشترک و میلرلایت تا 1000 مشترک را به شما ارائه می دهند؛ اما ممکن است بخواهید از گزینه های بهتر در دراز مدت استفاده کنید و ویژگی هایی که مد نظرتان است را به دست آورید.

از آن مهم تر ممکن است بازار و بودجه خود را صرف گزینه های بازاریابی دیگر کنید. پرداخت بابت تبلیغات مثل تبلیغاتی کلیکی (پرداخت به ازای هر کلیک PPC) مثل گوگل ادوردز یا تبلیغات شبکه ها و یا پیام رسانهای اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام نیز موثر هستند. می توانید آگهی را ایجاد کنید که افراد را تشویق به کلیک و ورود می کند. البته باید بدانید کلیک به تنهایی فایده ای برای کسب و کار شما ندارد و باید با پیاده سازی سیستمها و تکنیکهایی باعث خرید بازدید کنندگان سایتتان  شوید.

بازاریابی محتوایی یا Content Marketing  نیز بسیار موثر است؛ اما ایجاد آن زمانبر است. می توانید نویسندگانی را استخدام کنید تا مقالات و سایر محتواهای مربوطه را برای شما بنویسند.

 

پیگیری نتایج ابزارهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی

 

چه راهبردهای بازاریابی شما هزینه بر باشد یا رایگان؛ همگی زمانبر هستند و مستلزم گذشت زمان هستند. مطمئناً نمی خواهید زمان یا پول خود را صرف تکنیکها و ابزارهایی کنید که نتایج خوبی ندارند؛ که بدین معنی است که باید موارد موثر را شناسایی کنید. راه های زیادی برای تعیین آن چه موثر است و آن چه فایده ای ندارد وجود دارد. می توانید تحلیل های وب سایت و کسب و کار خود را از طریق سرویسهایی مانند گوگل آنالیتیکس (Google analytics) مطالعه و رصد کنید. بیشتر سایت های رسانه اجتماعی نیز تحلیل ارائه می دهند (گرچه باید برای دریافت آن ها پول پرداخت کنید) یا می توانید از ابزارهایی مثل هوت سویت (HootSuite) برای دستیابی به تحلیل های رسانه های اجتماعی استفاده کنید. لیست ایمیل شما اطلاعاتی در مورد تعداد ایمیل های خوانده شده و کلیک شده ارائه می دهد.

هنگامی که کاری را انجام می دهید که اثربخشی لازم را ندارد، زمانی را صرف تحلیل آن کنید. برای مثال اگر افراد ایمیل های شما را باز نمی کنند و نمی خوانند، شاید لازم باشد موضوع یا subject  ایمیلهای خود را بهتر کنید؟

 

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال یک ماراتن است

 

گرچه مشاهده نتایج سریع از فعالیتها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ امکان پذیر است؛ اما واقعیت آن است که بازاریابی، به ویژه نوعی که نتایج بلندمدت تولید می کند، فرآیندی زمانبر است. شما در بازار بسیار شلوغ و گسترده ای رقابت می کنید. هرچه بهتر با بازار ایده آل خود و توسعه روابط با آن تلاش کنید نتایج بهتری به دست می آورید. اگر محصول یا سرویس عالی ارائه دهید که مورد توجه مشتریان شما قرار گیرد آن ها مراجعات، نظرات و پیشنهادات مثبتی ارائه می دهند که به شما در ادامه رقابت در بازار کمک می کند.

بدون نظر

ارسال نظر