دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) یا بازاریابی دیجیتال در مفهوم وسیع تر، مجموعه ای از استراتژیهای تبلیغاتی و تکنیک هایی است که شما از آن ها به صورت آنلاین برای دستیابی به بازار هدف کسب و کارهای خود استفاده می کنید. در زمان های گذشته کسب و کارها می بایست بین آنلاین یا آفلاین بودن به عنوان بخشی از راهبرد بازاریابی خود یکی را انتخاب می کردند؛ اما امروزه بیشتر مصرف کنندگان پیش از خرید از یک کسب و کار، اطلاعاتی از آن کسب و کار در فضای آنلاین را مورد بررسی و جست و جو قرار می دهند و بعد از کسب اطلاعات اولیه و جذب اعتمادشان اقدام به خرید چه بصورت فیزیکی و یا حضوری و یا چه بصورت اینترنتی و آنلاین می‌نمایند. در نتیجه امروزه تمام کسب و کارها باید به عنوان بخشی از برنامه های بازاریابی بیزینس خود حضور در فضاهای آنلاین و آموزش دیجیتال مارکتینگ را در اولویت خود داشته باشند.

 

اساسا کسب و کارها با ابزارها و تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ می توانند هر یک موارد زیر را در کسب و کار خود ایجاد و پیاده سازی نمایند:

  • ارائه پیام کسب و کار، محصولات و یا خدمات آنلاینشان
  • انجام تحقیقات بازاریابی مربوط به طبیعت مصرف کنندگان موجود و بالقوه، مانند (شناخت جمعیت، اولویت ها و نیازهای)
  • فروش محصولات، خدمات یا تبلیغات در اینترنت
  • ارتباط روزافزون و متعهدانه با مشتریان به روش تعاملی کسب و کار به مصرف کننده (B2C)

 

ابزارها و تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ

 

در دنیای دیجیتال مارکتینگ راه های بسیاری برای ارتقاء کسب و کار خود و دستیابی به خریداران آنلاین بالقوه وجود دارد:

 

وب سایت: 

وب سایت ها معادل بروشورهای آفلاین اینترنتی یا کاتالوگ های پستی و روشی بسیار خوب برای هویت¬بخشی به کسب و کار شما هستند. وب سایت ها می توانند از متن، تصویر و عناصر صوتی و تصویری برای ابلاغ پیام شرکت شما و اطلاع رسانی در مورد ویژگی ها و مزایای محصولات و خدمات آن به مشتریان موجود و بالقوه استفاده کنند. وب سایت می تواند سرنخ ها را از مشتریان بالقوه ثبت و جمع آوری کند و یا به طور مستقیم محصولات یا خدمات شما را به فروش برساند.

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو (SEM):

SEM یا بازاریابی از طریق موتورهای جستجو به دو شکل می تواند باشد. هم می تواند بصورت طبیعی یا ارگانیک باشد که به آن سئو یا SEO می گویند که در آن صفحات سایتتان با کلمات کلیدی مشخص، مورد بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) قرار می گیرند و بهبود رتبه بندی سایتتان بصورت طبیعی و یا ارگانیک صورت گیرد و هم می تواند  از طریق تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز باشد که بصورت پولی بوده و جزء تبلیغات (PPC) یا پرداخت به ازای هر کلیک  می باشد.

ایمیل مارکتینگ (Email marketing) یا بازاریابی از طریق ایمیل:

در کنار هر وب سایت، ایمیل نیز یکی از بهترین روش ها برای حفظ ارتباط بین کسب و کار و مشتریان موجود و بالقوه آن است. نشانی ایمیل مشتریان موجود و بالقوه می تواند جمع آوری و یا خریداری شود، گرچه بهترین نتایج از فهرستی به دست می آید که از وب سایت خود جمع آوری کرده اید. می توانید افراد را از طریق ارائه پیشنهادات رایگان خوب یا سرنخ تشویق کنید تا ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند و در اصطلاح  Lead Generationکنید. پس از آن که ایمیل را دریافت کردید می توانید یک خبرنامه، پیشنهادهای ویژه و یا سایر اطلاعاتی که مخاطبان بازار هدف شما به آن علاقه مند هستند را برای آن ها ارسال کنید.

 

تبلیغات بنری:

در این مدل شما می توانید فضایی را روی وب سایت های دیگر که پرمخاطب و پر بازدید هستند اجاره کنید و تبلیغات خود را در معرض دید بازار هدف قرار خود دهید. قیمت ها بسته به حجم ترافیک آن وب سایت و اندازه و مکان آگهی شما متفاوت خواهد بود.

 

نشریات:

می توانید نشریات چاپی در خصوص کسب و کار آنلاین را از طریق سرویس توزیع نشریات آنلاین ارسال و پست کنید. گرچه نشریات موثر هستند اما وقت گیر بوده و اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند.

 

مشارکت در وبلاگ ها، انجمن ها یا گروه های مرتبط:

پاسخ به سوالات، ارسال نظرات، بیان ایده ها یا اعلانات در انجمن های مرتبط روشی بسیار موثر برای ارتباط و کمک به بازار هدف شما است؛ و در عین حال تخصص شما را نیز نشان می دهد.

 

بازاریابی مقاله یا Article marketing:

نوشتن مقالات مربوط به کسب و کار شما و انتشار آن ها روی سایر وب سایت ها یا خبرنامه های ایمیلی روش بسیار خوب دیگری برای دستیابی رایگان به بازار هدف است. گرچه توزیع انبوه یک مقاله در فضای وب مزایای چندانی برای سئوی سایتتان ندارد، اما ارسال مقالات انحصاری به یک سایت خاص مزایای زیادی از جمله بهبود سئو، افزایش اعتبار شما، و دستیابی به بازاری که هنوز شما را نمی شناسند در بر دارد. به علاوه، برخی وب سایت ها بابت مقاله شما پول پرداخت می کنند. از آنجایی که بازاریابی مقاله زمانبر است، می توانید آن را به شکل های دیگری از محتوا تبدیل و به مخاطبین جدید ارسال کنید.

 

بازاریابی رسانه های اجتماعی یا Social media marketing:

در دنیای روزافزون اطلاعات و ارتباطات، مشتریان از شرکت های فروشنده انتظار دارند با آن ها در ارتباط باشند. رسانه های اجتماعی روشی ایده آل و آسان برای تعامل با مشتریان به شمار می روند. کلید موفقیت در بازاریابی رسانه های اجتماعی، انتخاب پلتفرمی است که بازار شما از آن استفاده می کنند. (گوگل پلاس، توییتر، لینکدین، فیس بوک، پینترست، اینستاگرام و …). به علاوه، از آنجایی که این کار نیز زمانبر است باید طرحی را توسعه دهید و از ابزارهای موثر برای بهبود نتایج خود استفاده کنید.

۱ نظر
  • محمد
    ارسال شده در ۰۹:۱۳h, ۲۷ اسفند پاسخ

    سلام
    ممنون از محتوای خوبی که منتشر میکنید.

    ما به همراه یک گروه از متخصصین حوزه وب گروه
    تلگرامی جامعه وبمستران ایران را
    لانچ کردیم.
    با توجه به اینکه شما هم در این زمینه فعال هستید خوشحال می شیم به ما بپیوندید تا تعاملات مفیدی باهم داشته باشیم
    لینک گروه خدمتتون
    https://t.me/joinchat/DBhKUBJE3gUMxzABig66Ig

ارسال نظر