گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گوگل آنالیتیکس ابزار و وسیله ای است که شرکت گوگل بصورت رایگان در اختیار کاربران و مخاطبانش قرار داده تا بتوانند تحلیل و آنالیزی دقیق از وبسایت و کسب وکار خود داشته باشند و بتوانند تمام فعالیت ها و فرآیند های رخ داده در سایتشان را رصد و کنترل نمایند.

با توجه به فضای رقابتی بسیار شدید کسب و کارهای امروزی برای هر کسب و کار فعال در حوزه وب و اینترنت آشنایی با رفتارهای مخاطبین و کاربرانشان بسیار مهم و ضروری است. آنها باید بتوانند در سایتشان بطور دقیق به تجزیه و تحلیل و آنالیز فعالیتهای مخاطبینشان در سایت پرداخته و برنامه ریزی های بهتر و دقیقتری جهت محقق شدن اهدافشان در سایت انجام دهند و همچنین هرگونه مغایرتی که نسبت به بودجه اختصاصی و اهداف تعیین شده ایجاد شود را تشخیص و رفع نمایند. گوگل آنالیتیکس ابزاری است که این شناخت و تشخیص و تحلیل را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهد.
در کسب و کارهای اینترنتی جذب کاربران و علاقه مندانی که تبدیل به مشتریان و خریداران وفادار کسب و کار ما شوند بسیار لازم و اساسی است. اما پیشنیاز این کار بدست آوردن شناختی کامل از نحوه و روند فعالیت های آنها در سایت و کسب و کارمان است، اینکه از چه راه و کانالهایی وارد سایت ما می شوند، هر کدام چند دقیقه در سایت ما می مانند، از کدام صفحه از سایت ما بیشتر بازدید می کنند و از کدام صفحه خارج می شوند و ….. اطلاعات ضروری است که برای هر صاحب کسب و کار آنلاینی لازم است.

مهمترین دغدغه‌ی صاحبین کسب و کارهای اینترنتی عدم شناخت کامل از رفتار و علاقه مندیهای بازدیدکنندگان به نوع محتواهایی است که در سایت قرار داده شده تا بتوان نقاط مثبت و منفی آنها را شناخت و در جهت تکامل و بهبود آنها برنامه ریزی کرد. برای برآورد این نیازها لازم است در ابتدا تعداد زیادی از دیتاهای کافی جهت بررسی، تحلیل و به منظور برنامه ریزی برای کسب و کارمان گردآوری نماییم.

 

مزایای استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس

ما توسط سرویس گوگل آنالیتیکس می توانیم به اطلاعات مفید زیر جهت مدیریت و کنترل کسب وکارمان دست یابیم.
می توانیم اطلاعاتی مانند رنج سنی بازدید کنندگان، نوع جنسیت و علاقه مندی های آنها که در تشخیص نیازهای آنها و برنامه ریزی برای ارائه کالا و خدمات با توجه به نیازهای آنها بسیار ضروری است، دست یابیم.
همچنین از طریق گوگل آنالیتیکس می توانیم پی ببریم کاربرانمان از چه طریق به سایت ما ورود پیدا کرده اند. تشخیص این موضوع که روش های جذب بازدید کننده و ایجاد ترافیک برای سایتمان از چه طریق و از چه منابعی بوده و کدام مدل و روش موثرترین شیوه برای جذب ترافیک برای ما بوده، می تواند برای ما بسیار مهم و اثربخش و حیاتی باشد چرا که با پی بردن این موضوع میتوانیم برنامه ریزی های دقیق تری برای جذب مخاطبینمان انجام دهیم و بودجه و منابع مالیمان را برای این اهداف بهتر و دقیقتر تخصیص دهیم، به عنوان مثال ما ممنکن است پی ببریم که بیشتر کاربران سایت ما از فعالیت ما در شبکه های اجتماعی جذب سایت ما میشوند تا مثلا بنری که در یک سایت پر بازدید قرار داده ایم، بنابراین با فهمیدن این نکته تمام تمرکز و فعالیتمان را روی جذب ترافیک از سوشیال ها میکنیم و بودجه و هزینه های جذب ترافیک را روی این کانالها متمرکز میکنیم.
بنابراین از طریق گوگل آنالیتیکس خواهیم توانست که پی ببریم که منابع ترافیک ما از کدام یک از منابع زیر بوده اند:

• ایمیلهای تبلیغاتی ارسال شده
• جست و جوی کاربران در موتورهای جست و جو
• مقالات و محتواهای قرار داده شده در سایت
• کمپین های تبلیغاتی مختلف
• شبکه های اجتماعی
• و……..

می توانیم پی ببریم بازدیدکنندگان بعد از ورود به سایت ما چه رفتاری از خود نشان داده اند. درک و فهم این موضوع برای ما بسیار مهم است که متوجه شویم کاربران ما که از منابع مختلف وارد سایت ما شده اند چه مدت در زمانی در سایت ما مانده اند و یا برعکس با همان دید اول و ابتدایی از سایت ما خارج شده اند. آیا توانسته ایم با شناخت و پیش بینی کامل از نیازهای کاربران مسیر تحقق آنها را در سایت و کسب و کارمان پیاده سازی کنیم یا خیر؟
این مقاله بخش کوتاهی از کاربردهای گوگل آنالیتیکس در کسب و کارمان بود. بسیاری از کاربردهای دیگر را بطور دقیق تر و مفصلتر در مقالات بعدی خواهیم پرداخت.

بدون نظر

ارسال نظر