۲۴ مرداد Quality score و نقش آن در کاهش نرخ هر کلیک در تبلیغات گوگل
Quality score در بازاریابی دیجیتال از مهمترین مباحث و نکات کنترل و کاهش بودجه تبلیغاتی در نظر گرفته شده در کمپین گوگل ادوردز ما می باشد. با تنظیمات درست، اصولی و استاندارد Quality score می توانید نرخ هر کلیکی را که گوگل از حساب ما کسر می کند را کاهش داده و در نتیجه با نرخ کلیک کمتر تعداد کلیک بیشتری دریافت نماییم.
در واقع در این سیستم تبلیغاتی گوگل ادوردز به ازای هر کلیکی که مخاطبان روی لینک سایت ما می کنند و وارد سایت ما می شوند مبلغی را به گوگل می دهیم که این مبلغ با توجه به چند عامل مشخص و تعیین می شود که از جمله آنها رقابت پذیری در واژه مورد نظر و همچنین نکات Quality score تبلیغ مورد نظر مان می باشد.
به عنوان مثال فرض کنید برای واژه بلیط هواپیما میخواهیم یک تبلیغات ادوردز برویم، با توجه به رقابت شدید این حوزه گوگل برای هر کلیک به عنوان مثال عدد 3 هزار تومان را پیشنهاد می دهد.
درنتیجه ما هم به ناچار باید زیر بار این هزینه زیاد هر کلیک برای این کلمه مربوط به کسب و کارمان برویم.
اما خود گوگل به ما توصیه می کند که اگر یک سری نکات و ترفندها را رعایت کنید این مبلغ برای هر کلیک برای ما به شدت کاهش می یابد و بصرفه تر می شود، این نکات و ترفندها همان شاخص تعریف Quality score می باشد که در ادامه به تعریف و بیان مشخصات و کارکرد آن می پردازیم.
در مدل تبلیغات گوگل یا google adwords ما با اصطلاح CPC یا cost per click مواجه هستیم که این همان قیمت هر کلیک در کمپین تبلیغاتی مان می باشد و مبلغی است که به ازای هر کلیک کاربران بر روی متن تبلیغاتیمان باید پرداخت نماییم.
در این سیستم تبلیغاتی مبلغ CPC را ما خود برای گوگل تعیین و مشخص می کنیم، به این مفهوم که میگوییم مثلا به ازای هر کلیک بر روی کلید واژه مثلا بلیط هواپیما می توانیم 2 هزار تومان بپردازیم. در واقع CPC، بیشترین پرداختی ما برای کلمه کلیدی مورد نظر ما یعنی بلیط هواپیما می باشد.
بطبع ما تمایل داریم تا با مبلغ پایین تری به ازای هر کلیک پرداخت کنیم و اصطلاحا با مبلغ یا CPC کمتری کمپین تبلیغاتی خود را لانچ کنیم تا در نتیجه بتوانیم با نرخ کلیک کمتر، تعداد کلیک بیشتری دریافت نماییم.
حال برای کم کردن مبلغ CPC ما شاخصی داریم به نام Quality score به معنای کیفیت امتیازدهی تبلیغ مان که باید تلاش نماییم تا با رعایت استانداردها و اصولی این شاخص و همچنین بالا بردن عدد آن، هزینه تبلیغاتی و کلیک خود را به حداقل برسانیم.
تعریف Quality score
Quality score در کمپین های تبلیغاتی گوگل عددی است بین 1 تا 10 که هرچقدر بالاتر و نزدیک به عدد 10 باشد بیانگر این است که کیفیت نمره و یا امتیاز تبلیغ ما مطلوب بوده و در نتیجه با افزایش رضایت مخاطبان و تعداد کلیک بیشتر آنها، مبلغ پایین تری از اکانت تبلیغاتی ما کسر شده است و هرچقدر پایین تر و نزدیک به عدد 1 باشد بیانگر این است که کیفیت و امتیاز تبلیغ ما مطلوب نبوده و در نتیجه مجبوریم مبلغ بیشتری را به ازای هر کلیک پرداخت نماییم.
Quality score ایده آل باید عدد 5 است و به همین ترتیب هر چه به بالاتر برویم کیفیت آن بهتر و و هرچه به پایینتر برویم کیفیت آن کاهش می یابد.
شاخص های Quality score
قبل از بیان و توضیح شاخص های Quality score، شاخص دیگری داریم به نام CTR که مخفف عبارت click to through است و معادل است با تعداد کلیکها تقسیم بر تعداد نمایش یا Impresion.
تعداد کلیک ها همان تعداد کلیک های کاربرانی است که ما را پس از سرچ در موتور جست و جو پیدا میکنند و با کلیک بر روی لینک سایت ما وارد سایت ما می شوند و تعداد نمایش یا Impresion تعداد دفعات نشان دادن تبلیغ لینک سایت ما به کاربران، صرفه نظر از اینکه بر روی لینک ما کلیک می کنند و یا نمی کنند که البته این نمایش متن تبلیغ ما رایگان بوده و گوگل برای آن هزینه ای کسر نمی کند.
برای افزایش شاخص Quality score و در نتیجه کاهش قیمت هر کلیک ما باید نرخ کلیک یا شاخص CTR را که در بالا تعریف کردیم افزایش دهیم.
برای افزایش CTR نیز باید به پامترهای زیر بپردازیم و اینها را بهبود ببخشیم:
1- متن تبلیغ جذاب، مخاطب پسند و کلیک خور و یا اصطلاحا Eye catchingبنویسیم و تولید کنیم.
2- باید ارتباط صحیحی (Adrelevance) بین متن تبلیغمان و با کلید واژهی مورد نظرمان که همان بلیط هواپیما بود بر قرارکنیم به گونه ای که متن تبلیغمان در برگیرنده کلید واژه مورد نظر مان باشد.
3- صفحه ای از سایتمان که کاربر بعد از کلیک بروی متن تبلیغاتی ما وارد آن می شود را صفحه فرود یا لندینگ پیج می گوید که باید صفحه مفید و متناسب با نیازهای کاربران ما بود و اصطلاحا Landingpage Experience مطلوبی باشد.
با رعایت نکات فوق ما Quality score بالاتری یافته و در نتیجه CTR بالاتری دریافت می کنیم و چون در نتیجه این CTR بالا ما درآمد بیشتری به گوگل میرسانیم، در نهایت قیمت پایینتری برای هر کلیک دریافتی به جناب گوگل پرداخت می کنیم و در نتیجه ی این کاهش قیمت هر کلیک، تعداد کلیک بیشتری دریافت می کنیم.
البته بهینه سازی این شاخص ها احتیاج به مهارت و تجربه و تسلط فرآوانی دارد و باید توسط افراد متخصص و کارشناس انجام گیرد.
بدون نظر