معیارهای انتخاب کلمات کلیدی در سئو (SEO)

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی در سئو (SEO)

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی (Select keywords) را در مقالات آموزش دیجیتال مارکتینگ مانند مقاله کاربرد و استفاده از گوگل ترندز (GOOGLE TRENDS) بررسی کردیم و گفتیم که معیارهای انتخاب کلمات کلیدی تنها میزان سرچ و جستجوی کاربران و مخاطبان اینترنتی نیست و عامل سرچ و جستجو تنها یک عامل از عوامل انتخاب کلمات کلیدی وبسایتمان می باشد. در این مقاله به توضیح و بیان سایر معیارهای انتخاب کلمات کلیدی در سئو (SEO) و بهینه سازی کسب و کارمان می پردازیم.

 

لزوم انتخاب کلمات کلیدی (Select keywords)

قبل از آنکه به معرفی معیارهای انتخاب کلمات کلیدی بپردازیم لازم است که نکاتی راجعبه چرایی انتخاب این کلمات و بکارگیری آنها در کسب و کار و سایتمان بیان کنیم. شما اگر یک سایت داشته باشید و بخواهید برای آن سایت و کسب و کارتان به جذب بازدیدکننده و مخاطب بپردازید، بهترین کار، انجام سئو (SEO) یا بهینه سازی صفحات سایتتان برای موتورهای جستجو است. برای انجام سئو و بهینه سازی شما قبل از هر چیز باید تصمیم بگیرید و انتخاب نمایید که برای چه واژه‌ی مرتبط با کسب و کارتان می خواهید در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید تا بتوانید از آن طریق به معرفی و عرضه کالا و خدماتتان به مخاطبانتان بپردازید.
اولین گام و قدم برای این انتخاب کمک گرفتن از ابزار رایگان گوگل ترندز است که به تفصیل در قسمت آموزش گوگل ترندز (Google Trends Training) به بیان نکات و کاربردهای آن پرداختیم و همچنین توصیه میکنیم قبل از خواندن ادامه این مقاله و برای یادگیری کامل به آن مقالات مراجعه کنید و بعد از خواندن آنها به ادامه این مقاله بپردازید.

 

سایر معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

ما بعد از برآورد میزان سرچ و جستجوی کلمه کلیدی مورد نظرمان با دو عامل دیگر جهت انتخاب کلمه کلیدی مورد نظرمان سروکار داریم.
عامل اول بحث رقابت پذیری و اندازه گیری میزان فعالیت رقبای کسب و کارمان در آن واژه است و عامل دوم میزان نرخ تبدیل و یا Convertion Rate آن واژه است.

 

تعریف رقابت پذیری در معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

ما در آینده و در آموزش مراحل سئوی سایت گامهایی را خواهیم گفت که گام اول نکاتی است که شخص باید در درون سایت خودش آنها را اجرا و پیاده سازی کند که به آنها اصطلاحاIn site actions می گویند.
در این گام شخص برای سئو و بهینه سازی صفحات سایت خود برای موتورهای جستجو موظف است برای کلمه ای که قصد بهینه سازی آن را دارد و می خواهد در آن کلمه در نتایج و رتبه های بالای گوگل قرار بگیرد موارد و استانداردهایی را رعایت کند که از جمله آنها قرار گیری واژه مورد نظر در عنوان مقاله و یا تگ تایتل (Titel) و همینطور در آدرس آن مقاله یاURL آن مقاله و در نهایت در توضیحات مقاله مورد نظر یا تگ دسکریپشن (Description) است.

 

اولین‌ عامل در معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

با توجه به نکات فوق اولین عامل در معیارهای انتخاب کلمات کلیدی سئو ، بررسی سایت های رقیب در رعایت نکات فوق است. به این ترتیب که وارد موتور جستجوی گوگل شده و کلید واژه مورد نظرمان را که قصد بهینه سازی و سئوی آن را داریم را بصورت “کلمه کلیدی مورد نظر”:allintitle در قسمت جستجوی گوگل وارد می کنیم. بعد از کلیک روی قسمت جستجو، تعداد نتایجی را که گوگل در اختیار ما قرار می دهد را مشاهد می کنیم.
برای هر کلمه مورد نظرمان این مراحل را طی کرده و نتیجه مورد نظر را مشاهده می کنیم. هر عبارتی که تعداد نتیجه کمتری را نمایش داد، نشان می دهد که در آن واژه رقابت کمتری در جریان است و در نتیجه آن واژه گزینه مناسب تری برای سئو و بهینه سازی خواهد بود و می توانید با کار کردن روی آن سایت در مدت زمان کمتری به نتایج بالای گوگل برسید.

برای درک موارد فوق با یک مثال کاربردی در چند تصویر توضیحات کاملتری می دهیم.
فرض کنید طبق مقالات گوگل ترندز (GOOGLE TRENDS) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ و کاربرد و استفاده از گوگل ترندز (GOOGLE TRENDS)، کسب و کار شما همان حوزه فروش آنلاین گل باشد. طبق آن مثال و مبحث آموزش گوگل ترندز ما عبارت “مدل دسته گل عروس جدید” و بطور مثال عبارت “مدل ماشین عروس” را به عنوان دو گزینه نهایی از جهت میزان سرچ و جستجوی مردم انتخاب کردیم و حالا قصد داریم از بعد رقابت پذیری نیز این دو واژه را بررسی کنیم.
عبارت اول را طبق قواعد بالا در گوگل سرچ می کنیم و نتایج را می بینیم.

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

همانطور که می بینید طبق تصویر فوق عبارت “مدل دسته گل عروس جدید” در عنوان و Titel 379 صفحه سایت دیده می شود.
حالا عبارت “مدل ماشین عروس” را بررسی می کنیم.

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

همانطور که می بینید این عبارت در 2630 صفحه سایت دیده می شود.
در نتیجه ما باید برای شروع از عبارت اول یعنی “مدل دسته گل عروس جدید” شروع کنیم و کار بهینه سازی و سئو (SEO) این واژه را در دستور کار خود قرار دهیم.

 

نرخ تبدیل یا (Convertion Rate) در معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

نرخ تبدیل یاConvertion Rate در کلمات کلیدی یعنی آن واژه چقدر احتمال تبدیل شدن به مشتری را برای ما دارد و چقدر باعث ایجاد خرید کاربران از خدمات و یا محصولات کسب و کار ما می شود.
برای مثال در همان حوزه کسب و کار گل و گیاه آنلاین، واژه “خرید دسته گل” نسبت به مثلا واژه “بهترین دسته گل” احتمال تبدیل بالاتری دارد، چرا که قاعدتا آن شخصی که با واژه “خرید دسته گل” وارد سایت ما شده است با تصمیم خرید و پرداخت وارد کسب و کار ما شده و از مرحله بررسی و مقایسه و کسب اطلاعات لازم برای یک خرید خوب عبور کرده و فقط تصمیم به خرید دسته گل دارد.
اما شخصی که برای واژه “بهترین دسته گل” وارد سایت ما شده احتمالا در صدد بررسی و انتخاب دسته گل مورد نظر خود است و هنوز به مرحله خرید نرسیده است و اصلا شاید با اهدافی غیر از خرید مانند یک تحقیق دانشگاهی و غیره، وارد کسب و کار و بیزینس ما شده باشد.
بنابراین بسیار معقول و منطقی است که ما این واژه و یا واژه های امثال این مورد را انتخاب کرده و کار سئو و بهینه سازی برای موتور جستجو را روی این واژه ها شروع کنیم تا بعد از دریافت فیدبک و بازخور خوب اقدام به کار روی واژه های دیگر کنیم.
برای اندازه گیری نرخ تبدیل یاConvertion Rate نیز فرمول و یا مراحل خاصی وجود ندارد و فقط باید براساس تجربه و مهارت صاحب هر کسب و کاری کلید واژه های مرتبط با موضوع کسب و کار ما با احتمال نرخ تبدیل یاConvertion Rate بالا انتخاب و گزینش شود.

 

 

 

بدون نظر

ارسال نظر