کاربرد گوگل ترندز (Google Trends) در تصمیمات مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف

کاربرد گوگل ترندز (Google Trends)

کاربرد گوگل ترندز (Google Trends) در تصمیمات مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف

در این مقاله میخواهیم با دیگر کاربرد گوگل ترندز (Google Trends) آشنا شده و به این موضوع بپردازیم که چگونه با کمک ابزار این ابزار تشخیص دهیم چه محصول و یا کالا و یا خدمتی را تولید و یا عرضه کنیم و یا ببینیم تقاضا برای کدام محصول و یا خدمتمان بیشتر است و در انتها بفهمیم آن کالا و خدمتمان را چه شهر و استانی عرضه کنیم.
در مقالات گوگل ترندز (Google Trends) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ و کاربرد و استفاده از گوگل ترندز (Google Trends) از سلسله مقالات آموزش گوگل ترندز در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال به تعریف و کاربردهای ابزار گوگل ترندز پرداختیم و آموختیم چگونه بهترین کلید واژه های کسب و کارمان برای کار بهینه سازی و سئو SEO روی آنها را انتخاب کنیم تا بتوانیم با استفاده از آن کلید واژه ها به صدر نتایج گوگل صعود کرده و بتوانیم بازدید کننده بیشتری برای سایت و کسب و خود جمع آوری کنیم.
در این مقاله قصد داریم از زاویه دیگری با ابزار گوگل ترندز پرداخته و یک کاربرد و کارکرد دیگر آن را بررسی کنیم.

 

کاربرد گوگل ترندز (Google Trends) در صنایع مختلف

فرض کنید شما کسب و کاری دارید در حوزه محصولات چوبی مانند مبلمان و میز و سرویس خواب و غیره…. و حالا می خواهید به فروش آنلاین محصولات خود در فضای وب بپردازید. شاید اولین سوالی که برای شما در این حوزه پیش بیاید این است که برای شروع چه محصولی از انواع محصولاتتان را عرضه کنید و با چه محصولی کسب و کارتان را در این حوزه شروع کنید تا پس از استارت کار در آن حوزه و دریافت فیدبک مناسب، حوزه کاری خود را افزایش داده و اقدام به رشد و گسترش کسب و کارتان نمایید.
به عنوان مثال اگر می خواهید به تولید و عرضه مبل بپردازید با کدام یک از انواع مبل شروع کرده و یا اگر میخواهید به تولید و عرضه میز بپردازید با کدام یک از انواع آن شروع کرده و استارت بزنید. چون همانطور که می دانید ما در بازار با انواع مبل مانند مبل راحتی، کلاسیک، استیل، مبل چوبی و….. و با همچنین با انواع میز مانند میز تحریر، میز تلویزیون، میز نهارخوری، میز جلو مبل و…. مواجه هستیم.

 

کاربرد گوگل ترندز (Google Trends) در انتخاب محصول مورد نظر

بدیهی است که اگر با عدم شناخت و نیاز بازار اقدام به عرضه و تولید محصولی بکنید و بعد از عرضه و راه اندازی محصولات خود ببینید تقاضایی برای آنها وجود نداشته و یا تقاضای کمتری برای آنها وجود داشته، طبیعتا با ضررهای زیادی مواجه می شوید و فشار زیادی بر کسب و کار شما در این حوزه وارد می شود، مخصوصا اگر کسب و کار شما یک کسب و کار کوچک و یا اصطلاحا Small Business باشید. چرا که می توانستید با یک ارزیابی درست با یک محصول مناسب کار خود را شروع کرده و بعد از درآمد و سود حاصل و مناسب به عرضه و فروش دیگر محصولاتتان بپردازید و حوزه کاری خود را توسعه دهید.
برای پیدا کردن جواب این سوال ابتدا وارد آدرس https://trends.googleشده و از منوی سمت چپ بالا وارد قسمتExplore شوید . بعد از وارد شدن به این قسمت و قرار دادن کلمه Iran در قسمت Worldwide و انتخاب بازه زمان مورد نظرتان (ترجیحا 12 ماه اخیر) قرار می دهیم و در باکس مربوطه نام محصول مورد نظر مان را وارد می کنیم. به عنوان مثال میخواهیم محصول میز را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. در باکس مربوطه واژه میز را وارد می کنیم و نتایج حاصل را می بینیم.

کاربرد گوگل ترندز (Google Trends)

خب همانگونه که می بینید میز تلویزیون پر سرچ ترین و پر جست و جو ترین واژه مربوط به واژه میز است و بعد از آن میز نهارخوری، میز تحریر و میز چوبی است. اجازه بدهید صفحات بعدی نتایج را هم ببینیم.

کاربرد گوگل ترندز (Google Trends)

در این صفحه واژه های میز دیواری، میز تولید، میز مبل، میز ال سی دی را می بینید.

کاربرد گوگل ترندز (Google Trends)
در این صفحه میز صندلی، میز تنیس، میز نهارخوری، میز کار را می بینید.

کاربرد گوگل ترندز (Google Trends)
در این صفحه نیز واژه های میز عسلی، میز تاشو، میز تلویزیون دیواری، میز کامپیوتر را می بینید.

کاربرد گوگل ترندز (Google Trends)
و در نهایت در صفحه آخر واژه های میز اداری، مجددا میز تلویزیون و میز گرد را می بینید.
طبق نتایجی که این ابزار در اختیار ما قرار داد نتیجه میگیریم که بهتر است ما از میز تلویزیون شروع کنیم و محصولاتی در این حوزه عرضه کنیم و بعد از دیدن نتایج وارد دیگر محصولات پر سرچ و پر جست و جو مانند میز نهارخوری، میز تحریر و میز چوبی و…. شویم.
همانطور که ملاحظه فرمودید این کاربرد گوگل ترندز (Google Trends) تا چه حد می تواند موثر باشد و به شما کمک کند و مسیر و چشم انداز بیزینسی و کسب و کار شما را مشخص کن و با اطلاعاتی که در اختیار شما می گذارد باعث گرفتن بهترین تصمیم در بین انتخابهایتان باشد.

 

کاربرد گوگل ترندز (Google Trends) در انتخاب شهر و مکان مورد نظر برای عرضه محصول و خدمات

حالا فرض کنید که بعد از این مرحله بخواهیم ببینیم این محصول انتخابی ما یعنی میز تلویزیون را ابتدا در چه شهر و استانی عرضه کنیم تا بتوانیم فیدبک بهتری بگیریم و یا شاید بخواهیم نمایندگیهایی از محصولات، کالاها و خدماتمان را در شهر های مختلف ایجاد کنیم و یا حتی قصد ایجاد خط تولید آن محصول را در شهری خاص داشته باشیم.
برای یافتن جواب این سوال باز هم به ابزار گوگل ترندز مراجعه می کنیم و با همان تنظیمات بالا از قسمت Interest by subregion نتایج زیر را می بینیم.

کاربرد گوگل ترندز (Google Trends)
همانطور که می بینید میزان سرچ و جست و جوی محصول مورد نظرمان به ترتیب در شهرهای تبریز، مشهد، تهران، اصفهان و شیراز بیشتر است و در نتیجه ما می توانیم برای گرفتن نتایج بهتر شروع به فعالیت و عرضه محصولمان در شهرهای فوق بکنیم.
از دیگر مزایای و کاربرد گوگل ترندز (Google Trends) به شکل فوق کمکی است که به مدیران در هنگام برنامه ریزی های مختلفی مانند تجهیز منابع جهت راه اندازی خط تولید آن محصول مانند سرمایه گذاری منابع انسانی، زمان، بودجه بندی و … یا برنامه ریزی هایی در حوزه بازاریابی و تبلیغات و… آن محصول می تواند بکند.
قاعدتا ما با دانستن اطلاعاتی مانند اطلاعات فوق می توانیم با هزینه ها و ریسکهای بسیار کمتری، شروع به تولید و یا عرضه کالاها، محصولات و یا خدماتمان بکنیم و نتایج بهتر، دقیقتر و سریعتری بگیریم.

بدون نظر

ارسال نظر