آموزش سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو

آموزش سئو

آموزش سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو

آموزش سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو از مهمترین مباحث آموزش دیجیتال مارکتینگ است. موتورهای جستجو یک منبع فوق العاده برای بازدید از وب سایت شما هستند. متأسفانه، کمک به موتورهای جستجو برای پیدا کردن و رتبه بندی وب سایت شما برای نشاندن آن به مخاطبین و کاربرانتان به این راحتی ها نیست. مانند بسیاری از استراتژی های آنلاین، ترفندها و وظایفی وجود دارد که باید برای بهبود نتایج خود از آنها استفاده کنید. با این حال، شبیه به بازاریابی شبکه های اجتماعی یا (social media marketing)، شما باید زمان زیادی را برای بهینه سازی صفحات سایتتان برای موتورهای جستجو صرف کنید.

در این مقاله نکاتی را در مورد آموزش سئو و چگونگی بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجو را بدون صرف زمان زیادی برای این کار را خواهیم گفت.

 

سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو چیست؟

سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو فرآیندی است که صاحبان وب سایت ها انجام می دهند تا موتورهای جستجو، صفحات سایتهای آنها را پیدا کرده و مورد ایندکس و رتبه بندی قرار دهد و آنها را بالاتر از وب سایت های رقیب خود قرار دهد.

در حالی که در دنیا چندین موتور جستجو مانند Bing و یاهو وجود دارد که می توانید کار رتبه بندی را در آن انجام دهید، اما اکثر سرچ ها و جستجوهای اینترنتی (نزدیک به 80٪) از طریق موتور جستجوی Google انجام می گیرد. در نتیجه، بیشتر نکات و مباحث آموزش سئو (SEO) در مورد موتور جستجوی گوگل بوده و دریافت رتبه یا رنک توسط گوگل، آموزش داده می شود.

 

سئوی طبیعی یا ارگانیک در آموزش سئو (SEO)

بطور کلی ما برای قرارگیری در رتبه بندی های موتور های جستجو دو راه داریم. یکی سئوی طبیعی یا ارگانیک است و دیگری هم استفاده از مدل تبلیغات Pay Per Click) PPC)  مانند تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز است.

نکاتی را که در این مقاله راجعبه آموزش سئو (SEO) خواهیم گفت  برای افزایش رتبه بندی در موتورهای جستجو به صورت ارگانیک و طبیعی و با هدف قرار دادن وب سایت شما در 10 نتایج جستجوی برتر برای کلمات کلیدی مورد نظر شما است.

بنابراین ممکن است برای بدست آوردن رتبه های بالاتر در نتایج موتور جستجو از مدلهای تبلیغاتی دیگر مانند Google AdWords نیز استفاده شود.

برای رتبه بندی طبیعی نسبت به گزینه های پولی مزایای متعددی وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربران اینترنتی قالبا نتایج ارگانیک یا طبیعی را را بیشتر از نتایج پولی ترجیح می دهند.
  • و همینطور رتبه بندی ارگانیک رایگان است. (البته با در نظر گرفتن مسلط بودن و کار بلد بودن فرد سئوکار)

 

علم آموزش سئو (SEO)

گاهی بحث رتبه بندی در گوگل به انسان حس سر و کار داشتن با علم پرتاب موشک را می دهد؛ مخصوصاً از زمانی که گوگل تصمیم گرفت سایت ها را بر اساس الگوریتم هایی که اخیرا تغییر داده بود رتبه بندی کند. این امر مستلزم رعایت قوانین و رَویه های موجود بود. برای مثال، در سال 2005 گوگل تصمیم گرفت امتیازات رتبه بندی بیشتر را به سایت هایی اختصاص دهد که موبایل-پسند  بودند؛ چرا که در آن سال ها بسیاری از افراد به استفاده از تلفن همراه روی آورده بودند. حتی همین اواخر، گوگل یک هشدار را در مرورگر کروم اضافه کرده است که نشان می دهد آیا سایت مورد نظر از مسائل امنیتی SSL پیروی کرده است یا خیر (البته فایرفاکس هم این ویژگی را دارد) و این قابلیت را به عنوان بخشی از فرمول رتبه بندی خود در نظر گرفته است. این تعییرات، مالکین وب سایت هایی که می خواهند رتبه های بالای گوگل را به خود اختصاص دهند مجبور به بروزرسانی سایت های خود کرده است تا هم واکنش گرا  باشند و هم دارای گواهی SSL . (مورد SSL برای سایت هایی که با تراکنش های مالی سر و کار دارند بسیار مهم است).

بنا بر آنچه گفته شد آموزش سئو آنقدر هم عجیب و غریب به نظر نمی رسد. درک مبانی کار گوگل و سایر موتورهای جستجو، به گوگل کمک می کند تا به شما کمک کند!

 

موتورهای جستجو هنگام رتبه بندی سایت شما چه می کنند؟

طی سال ها و با توسعه جنبه های مختلف موتورهای جستجو در رتبه بندی سایت ها، آموزش سئو نیز مفهومی مهم تر شده است. برای مثال در اوایل سال 2000 داشتن نام صفحه به عنوان بخشی از URL، احتمال افزایش رتبه را بیشتر می کرد (یعنی به جای www.yoursite.com/page1، سایت به صورت www.yoursite.com/titleofpage بود).

با رشد اینترنت، مسائل رتبه بندی و نمایش نتایج قابل اطمینان دشوارتر شد. مالکین بسیاری از وب سایت ها از فنون کلاه سیاه (سئوی سیاه) برای فریب دادن سیستم موتورهای جستجو استفاده می کردند. مشکل آنجا بود که موتورهای جستجو محتوای نامرتبط با کلمه کلیدی مورد جستجوی کاربران را نشان می دادند. گوگل به طور خاص با این امر مقابله می کرد، که البته این مقابله برای جستجوگرها مفید و برای مالکین وب سایت چالش برانگیز بود.

 

امروزه با آموزش سئو و درک شیوه کار گوگل به راحتی می توانید سئوی سایت خود را بهبود دهید. در اینجا فهرستی ساده از آنچه گوگل در رتبه بندی سایت شما انجام می دهد ارائه می دهیم.

1-مدت زمان آنلاین بودن:

سایت های جدید مشکلات بیشتری با سئو دارند، زیرا تعداد رقبا بسیار زیاد است و گوگل از سایت هایی که قدمت بیشتری دارند حمایت بیشتری می کند.

2-کلمات کلیدی:

هنگامی که موتورهای جستجو سایت شما را بررسی می کنند محتوای صفحه و اطلاعات متا را جستجو می کنند تا در مورد موضوع سایت اطلاعات کسب کنند. زمانی که افراد از این کلمات کلیدی در موتور خود استفاده می کنند موتورها می دانند باید صفحه شما را در نتایج جستجو به آن ها نشان دهند. این بدان معناست که اطلاع از کلمات و عباراتی که بازار کار شما از آن استفاده می کند اهمیت زیادی دارد. می توانید این کار را با تحقیق روی کلمات کلیدی انجام دهید. کلمات کلیدی را در سایت و عنوان صفحات، تگ های متا (کلمات کلیدی، شرح) و در محتوا قرار دهید و بدین ترتیب موتورهای جستجو متوجه می شوند موضوع صفحه در چه موردی است. با این وجود باید توجه داشته باشید که از کلمات کلیدی استفاده بیش از حد نکنید؛ چرا که موتور جستجو تصور می کند شما قصد فریب دادن سیستم را دارید. اگر یک کلمه کلیدی زیاد تکرار شد سعی کنید از مشتقات آن کلمه استفاده کنید.

3-لینک های خروجی:

موتورهای جستجو به لینک هایی که به سایت های دیگر داده می شود و لینک های داخل وب سایت علاقه مندند (یعنی لینک به یک مطلب دیگر در سایت خودتان).

4-لینک های ورودی:

منظور از لینک های ورودی، لینک به سایت شما از سایت های دیگر است. در این خصوص استفاده از رسانه های اجتماعی بسیار مفید است. وجود سایت های دیگر که به سایت شما لینک داده اند در بهبود رتبه بندی شما بسیار موثر است. موتورهای جستجو شما را بر اساس شرکایی که دارید قضاوت می کنند، بنابراین هدف شما باید داشتن لینک های ورودی و خروجی کیفی باشد.

5-طراحی سایت واکنش گرا:

از آنجایی که بسیاری از افراد برای دسترسی به وب از تلفن همراه و تبلت استفاده می کنند، امروزه گوگل موبایل¬پسند بودن را به عنوان یکی از جنبه های مهم برای رتبه بندی خود در نظر گرفته است.

6-امنیت:

به دلیل وجود بدافزارها و ویروس های آنلاین گوگل تصمیم گرفته است امنیت را به عنوان یکی از عوامل مهم در رتبه بندی وب سایت خود در نظر بگیرد. این امر دو مساله مهم را پوشش می دهد: یکی از آن ها گواهی SSL است که پیش از این ذکر شد. دیگری تضمین به روز بودن وب سایت و سرورها و خالی بودن آن ها از آلودگی است. تعجب می کنید اگر بدانید چه تعداد بات در حال جستجوی وب سایت های آسیب پذیر هستند. اگر وب سایت شما نیز مسائل امنیتی را رعایت کرده باشد گوگل قطعا آن را در بین نتایج جستجو قرار می دهد (گرچه پس از پاکسازی وب سایتتان نیز می توانید درخواست رتبه بندی مجدد را به گوگل ارسال کنید).

 

10 باید در آموزش سئو (SEO)

حالا که با برخی از ملاحظات موتورهای جستجو در مورد ایندکس و رتبه بندی سایت خود آشنا شدید 10 کار که انجام آن برای بهبود رتبه بندی موتور جستجو و افزایش ترافیک و سودآوری شما ضروری است را ارائه می دهیم:

باید اول آموزش سئو: کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید

باید دوم آموزش سئو: نام دامنه مناسبی را انتخاب کنید

باید سوم آموزش سئو: از کلمات کلیدی در نام فایل ها و پوشه ها استفاده کنید

باید چهارم آموزش سئو: از کلمات کلیدی در عناوین صفحه خود استفاده کنید

باید پنجم آموزش سئو: از متن کلمه کلیدی در navigation خود استفاده کنید

باید ششم آموزش سئو: محتوای مفیدی برای کلمه کلیدی ایجاد کنید- تا حد ممکن تکرار کنید

باید هفتم آموزش سئو: کلمات کلیدی را بخشی از توصیف متای خود کنید

باید هشتم آموزش سئو: لینک های ورودی با کیفیتی فراهم کنید

باید نهم آموزش سئو: در لینک های خود از متن کلمه کلیدی استفاده کنید (از عبارتی مانند «اینجا را کلیک کنید» استفاده نکنید)

باید دهم آموزش سئو: یک نقشه سایت  ایجاد کنید

 

گرچه تکنیک هایی وجود دارند که متخصصین سئو از آن ها برای افزایش رتبه بندی استفاده می کنند، این ده باید سئو، اساس خودآموز بهینه سازی موتور جستجو را شکل می دهد تا شما را در مسیر درست هدایت کند. حتی سایت های تجارت الکترونیک و سایر سایت ها که توسط سیستم مدیریت محتوا کنترل می شوند؛ که به نوبه خود می تواند چالش های سئوی خاص خود را به وجود آورد نیز از این پیشنهادات بهره مند می شوند. و اگر کلمات کلیدی شما بسیار رقابتی است ممکن است هرگز به ده نتیجه برتر جستجو دست نیابید؛ اما به مرور زمان به رتبه بندی های بالا حرکت می کنید و ترافیک سایت خود را بیشتر می کنید.

 

آیا باید یک متخصص سئو استخدام کنید؟

هیچ شکی نیست که بهینه سازی اخلاقی و به اصطلاح کلاه سفید موتور جستجو ترافیک عظیمی را به سمت سایت شما هدایت خواهد کرد. اما رتبه بندی موتور جستجو چیزی نیست که با اطمینان بتوان گفت در آن موفق می شوید. موتورهای جستجو دائما وب سایت ها را جستجو و رتبه بندی می کنند؛ که یعنی ممکن است امروز در ده رتبه اول و فردا سه صفحه بعد قرار داشته باشید. به عنوان یک مالک کسب و کار کوچک، فراهم کردن هزینه سئو ممکن است امکان پذیر نباشد؛ مگر آن که برای افزایش ترافیک صرفا به موتورهای جستجو اکتفا کرده باشید (که البته نباید این کار را انجام دهید). با این وجود استخدام یک متخصص برای تبدیل سایتتان به سایتی که مورد پسند موتورهای جستجو باشد ایده خوبی به نظر می رسد.

 

صبر و پشتکار، ویژگی های سئو هستند

به خاطر داشته باشید که آموزش سئو و پیاده سازی آن ماهیتی زمانبر است. نباید انتظار داشته باشید با رعایت نکات گفته شده در این مقاله به نتایج شگفت آوری دست پیدا کنید. پس اگر ترافیک سایت شما یک شبه زیاد نشد تعجب نکنید. در ضمن انتظار نداشته باشید فقط با یک بار رعایت کردن نکات مذکور و سپس فراموشی آن به نتایج خوبی برسید. برای به خاطر سپردن نکات مربوط به آموزش سئو لازم است آن ها را تمرین کنید و وب سایت خود را به روزرسانی و طراحی مجدد کنید و یا حتی یک وب سایت جدید طراحی کنید. میزان محبوبیت کلمه کلیدی و رقابتی بودن آن به مرور زمان تغییر می کند؛ پس کلمات کلیدی مورد هدف خود را به طور دوره ای بازنگری و اصلاح کنید.

در نهایت تحلیل های خود را بررسی کنید تا نحوه پیدا کردن وب سایت خود توسط افراد را متوجه شوید؛ چه صفحاتی محبوب تر هستند و از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند. بدین ترتیب سئوی خود را به بهترین صورت تنظیم می کنید.

 

آموزش سئو و بهینه سازی موتور جستجو در بازاریابی

بهینه سازی موتور جستجو تنها یکی از مجموعه ابزاری است که می توانید برای بهبود کسب و کارهای آنلاین خود مورد استفاده قرار دهید. یک طرح بازاریابی که شامل انواعی از راهبردها برای رسیدن به بازار هدف شما است توسعه دهید. اگر بودجه کافی ندارید گزینه های بازاریابی رایگان دیگری همراه با سئو وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

بدون نظر

ارسال نظر