۱۴ دی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) در دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) یا Search engine marketing عمل بازاریابی یا تبلیغ وب سایت شما از طریق موتورهای جستجو مانند Google، Yahoo یا Bing است و یکی از ابزارها و تکنیکهای مباحث آموزش دیجیتال مارکتینگ می باشد.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شامل یک یا چند مورد زیر است:
سئو (SEO)یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو:
بهینه سازی برای موتور های جستجو عمل استفاده از تکنیک ها و ترفندهایی برای به حداکثر رساندن رتبه بندی سایت خود در نتایج ارگانیک و یا جستجوی طبیعی است. در نتایج جستجوی ارگانیک، رتبه بندی صفحات وب که توسط یک موتور جستجو نشان داده می شود، به گونه ای است که شما زمانی یک کلمه یا عبارت خاص را جستجو می کنید، سایتهای مرتبط با آن کلمه کلیدی یا عبارت شامل آن کلمه کلیدی را مشاهده می کنید.
جستجوی محلی یا (Local Search):
اگر کسب و کار خود را در جست و جوی محلی ثبت کرده باشید، می توانید در موتورهای جستجو (مانند گوگل) و دایرکتوری ها (مانند یاهو) برای ساکنین منطقه ی یک شهر، فهرست شده و این امکان را فراهم کنید تا متقاضیان کسب و کار شما را بصورت آنلاین پیدا کنند. این امکان بسیار ایده آل است زیرا امروزه بسیاری از مردم برای یافتن آدرس مکانها جهت دریافت خدمات و سرویسهای مختلف، دیگر از دفترچه تلفن استفاده نمی کنید.
تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز (Google AdWords):
تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز (Google AdWords) یکی از مدلهای تبلیغات PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک (Pay Per Click) است. در این مدل تبلیغات وب سایت شما به ازای پرداخت به ازای هر کلیک، در رتبه بندی موتور جستجو، قرار می گیرد. در این مدل شما مبلغی را که مایل به پرداخت هر کلیک می باشید را پیشنهاد می دهید. هر چه مبلغ پیشنهادی شما بیشتر باشد، تبلیغ شما در نتایج بالاتر موتور جستجو ظاهر می شود. در این مدل تبلیغات به جز قیمت پیشنهادی عوامل دیگری نیز برای قرار گیری سایت شما در رتبه بندی سایتهای تبلیغاتی نیز تاثیر دارد که در مقالات دیگری به معرفی این عوامل می پردازیم.
شما همچنین می توانید از مدلهای نمایش تبلیغات و بنرها و پرداخت به ازای هر کلیک، در سایت خود استفاده کنید و به کسب درآمد بپرازید. برای مثال، شما می توانید با سیستم Google AdSense و سایر برنامه های مشابه درآمد کسب کنید.
Pay for Inclusion) PFI):
علاوه بر موتورهای جستجو مانند جستجوی گوگل، یاهو و MSN، دایرکتوری های متعدد نیز در وب وجود دارد. این فهرست ممکن است به طور کلی مربوط به یک موضوع خاص باشد. شما می توانید فهرست های رایگان در برخی از دایرکتوری های آنلاین مانند DMOZ را دریافت کنید، اما اکثر دایرکتوری ها در حال حاضر برای یک لیست هزینه می کنند. دایرکتوری ها فهرست موضوعی مبتنی بر وب در طیف گستردهای از موضوعات مانند هنر، سرگرمی، جامعه و فرهنگ، علم، آموزش و سلامت هستند.
چرا بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) مهم است؟
شما ممکن است تصمیم بگیرید بازاریابی موتورهای جستجو را بخشی از استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی خود قرار دهید. اگر شما برای کسب و کارتان یک وب سایت ندارید و قصد ندارید آن را داشته باشید، قطعا نیازی به بازاریابی موتورهای جستجو نخواهید داشت. با این حال، در محیط کسب و کار امروز، انتظار می رود تقریبا تمام کسب و کارها یک وبسایت داشته باشند و داشتن آن یک ضرورت برای کسب و کارها محسوب می شود.
بازاریابی موتورهای جستجو می تواند به ایجاد ترافیک و بازدیدکننده به وب سایت شما کمک کند، که این کار به نوبه خود می تواند به ایجاد مشتریان جدید منجر شود و باعث افزایش درآمد کسب و کار شما شود. در مقایسه با سایر ابزارهای بازاریابی و تبلیغات، بازاریابی موتورهای جستجو می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. برای مثال، اگر شما خودتان آنها را انجام دهید، هیچ هزینه ای برای استفاده از تکنیک های بهینه سازی برای موتورهای جستجو هزینه نمی شود چرا که رتبه بندی در جستجوی ارگانیک رایگان است، بنابراین شما می توانید با بازاریابی موتورهای جستجو رتبه بندی کسب و کار خود را افزایش دهید و در نتیجه ترافیک سایت خود را بالاتر ببرید.
به طور مشابه تبلیغات PPC) Pay Per Click) نیز تا زمانی که شما آن را درست انجام دهید می تواند بسیار ارزان باشد،. شما می توانید با توجه به محدودیت های خود برای هر کلیک پرداخت کنید و هر روز مبلغی را پرداخت کنید که به شما امکان کنترل هزینه ها را می دهد. همین طور، برخی از دایرکتوری های وب مانند DMOZ اجازه لیست رایگان را نیز به شما می دهند.
اندازه گیری اثربخشی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
اندازه گیری اثربخشی بازاریابی موتورهای جستجوی بستگی به اهداف شما دارد. اگر قصد شما افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب سایت تان باشد، می توانید SEM خود را با مقایسه آمار ترافیک وب خود قبل و بعد از بازاریابی موتورهای جستجو، تعیین کنید.
هرچند باید صبور باشید، چرا که تلاش های بازاریابی موتور جستجو ممکن است زمان زیادی را برای افزایش ترافیک اتخاذ کند.
به همین ترتیب، اگر درخواست فهرست دایرکتوری از DMOZ را دارید، لیست شما ممکن است برای 6 ماه تا یک سال ظاهر نشود. لیست DMOZ چون توسط داوطلبان کار می کند، می تواند تاثیر مثبتی بر رتبه بندی جستجوهای ارگانیک سایت شما داشته باشد. این فهرست قابل قبول ترین و ارزشمندترین فهرست دایرکتوری وب برای دریافت است.
اگر شما در تلاش برای بهبود ترافیک از طریق موتورهای جست و جو هستید می توانید بلافاصله تبلیغات کلیکی یا ادوردز خود را اجرا نمایید، با این کار شما در مدت کوتاهی می توانید برای سایت خود ترافیک هدفمند ایجاد کنید.
نرخ تبدیل یا conversion rates در بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
علاوه بر ترافیک سایت، شما باید نرخ تبدیل (conversion rates) خود را نیز پیگیری و رصد نمایید. به عنوان مثال، اگر در نتیجه تلاش های بازاریابی موتور جستجوی خود، ترافیک خود را از 250 تا 500 بازدید کننده در هر ماه (یعنی دو برابر) کنید، باید ببینید چه تعداد مشتری جدید از بین این 250 بازدید کننده جدید، برای سایت شما ایجاد شده است؟ آیا دو برابر مشتریانی که از قبل داشتید، دارید؟ احتمالا نه.
به عنوان مثال اگر برای شما 5 مشتری ایجاد شد نرخ تبدیل شما 2 درصد از ترافیک جدید می شود.(5 به 250 تقسیم می شود) و 1 درصد (5 از 500) به طور کلی.
یافتن راههای افزایش تعداد بازدیدکنندگان به وب سایت تان و سپس یافتن راههای افزایش نرخ تبدیل این بازدیدکنندگان، دقیقا همان چیزی است که یک برنامه بازاریابی موتور جستجو (SEM) موفق برای شما ایجاد می کند.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) فقط قسمتی از یک پازل است:
ایجاد ترافیک برای سایتتان بوسیله بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) تنها یکی از خروجی های فعالیت های بازاریابی شما است. بطور کلی بازاریابی موتور جستجو (SEM) تنها یکی از ابزارهای بازاریابی است که برای کسب و کارها در نظر گرفته شده است. ابزارها و تکنیک های زیاد دیگری وجود دارند که در مقالات مختلف آموزش دیجیتال مارکتینگ به آنها می پردازیم و آنها را خواهیم آموخت.
بدون نظر