۲۰ دی ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
ایمیل مارکتینگ می تواند نوعی بازاریابی بسیار موثر برای کسب و کارهای کوچک و خانگی باشد.
تعریف: ایمیل مارکتینگ چیست؟
اساساً به استفاده از ایمیل برای تبلیغ محصولات و یا خدمات، ایمیل مارکتینگ (Email marketing) یا بازاریابی ایمیلی می گویند. اما یک تعریف بهتر هم وجود دارد: استفاده از ایمیل برای توسعه روابط با مشتریان یا متقاضیان بالقوه. ایمیل مارکتینگ یکی از بخش های آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال است، که بازاریابی آنلاین از طریق وب سایت ها، رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و غیره را در بر می گیرد. ایمیل مارکتینگ مانند ارسال نامه مستقیم است؛ با این تفاوت که بجای ارسال نامه از طریق سرویس پستی، پیام ها از طریق پست الکترونیکی ارسال می شوند.
بیشتر ایمیلهای اسپم یا هرزنامه هایی که دریافت می¬کنیم با همین موضوع سر و کار دارند و مثال خوبی از بدترین شکل ایمیل مارکتینگ هستند: سلسله ای از ایمیل های بی هدف! افرادی که هرزنامه ارسال می¬کنند یک لیست ایمیل (یا حتی چند لیست!) می خرند و ایمیل را با یک فرمت از پیش تعریف شده مثل «محصول …. را تنها با …. قیمت بخرید» به تمام افراد موجود در لیست ارسال می کنند. این کار دریافت کنندگان را ناراحت می کند و فقط باعث بدنامی ایمیل مارکتینگ می شود.
در بهترین حالت، ایمیل مارکتینگ به کسب و کارها امکان می دهد اطلاع رسانی های لازم را به مشتریان خود برسانند و پیام های بازاریابی خود را متناسب با مشتریان ارسال کنند.
ایمیل مارکتینگ می تواند شخصی شده یا سفارشی سازه شده باشد
می توان گروه های خاصی از مشتریان یا افراد را هدف قرار داد. پیشنهاد مبلغ یا محصولات/خدمات خاص به مشتریان، برای مثال در روز تولد آن ها مثال خوبی از ایمیل مارکتینگ سفارشی است. (رستورانی ممکن است در روز تولد مشتری به وی ایمیلی با پیام 50 درصد تحفیف ارسال کند). ایمیل مارکتینگ به کسب و کارها کمک می کند رابطه خود با مشتری را حفظ کنند و به فروش خوب و جذب مشتریان وفادار دست پیدا کنند.
تجارب موفق ایمیل مارکتینگ شامل توسعه لیست ایمیل به جای خرید آن و استفاده از ایمیل مارکتینگ مبتنی بر اجازه مشتری است. ایمیل باید برای کاربردهای تلفن همراه نیز بهینه شود؛ زیرا بر اساس آمارها نیمی از ایمیل ها در دستگاه های تلفن همراه باز می شود.
مزایای ایمیل مارکتینگ
دو مزیت ایمیل مارکتینگ، قیمت و سهولت کاربرد است. ارسال ایمیل در مقایسه با انواع دیگر بازاریابی، یک روش ارزان برای تبلیغ شرکت و محصولات و خدمات آن به شمار می رود. انجام این نوع بازاریابی و ردیابی کمپین های ایمیل مارکتینگ بسیار آسان است، و آن را تبدیل به یک نوع بازاریابی قابل دسترس بری تمام کسب و کارهای کوچک ساخته است.
خبرنامه ها می توانند به لیست ایمیلی که از افراد ثبت نام شده در سایت تهیه کرده اید ارسال شوند. به عنوان مثال می توانید بروزرسانی های مربوط به شرکت، رویدادهای آینده و یا پیشنهادات خاص را به مشتریان بالقوه ارسال کنید و البته با این کار به آن ها یادآوری می کنید که کسب و کار شما هنوز وجود دارد و شاید حالا زمان بازدید مجدد آن ها از سایت فرا رسیده باشد.
ایمیل مارکتینگ هنوز هم مناسب است؟
بر اساس مطالعه ای که توسط HostPapa انجام شده است، در عصر استفاده از رسانه های اجتماعی (Social Media) برای تبلیغات، ایمیل مارکتینگ هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است:
94% کاربران اینترنت از ایمیل استفاده می کنند؛ حال آنکه 61% آن ها از رسانه های اجتماعی استفاده می-کنند.
75% کاربران بزرگسال می گویند که ایمیل مارکتینگ روش بازاریابی مورد علاقه آن ها است.
ویژگی «انتخابی » ایمیل امکان می دهد ایمیل مارکتینگ بر اساس رضایت کاربران انجام شود.
ایمیل مارکتینگ امکان ارسال هدفمند بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی (سن، درآمد و غیره) را دارد.
پیام های ایمیل نسبت به پیام های شبکه های اجتماعی، دامنه گسترده ای از امکانات قالب بندی را دارد.
ایمیل امکان گزارش و تحلیل مثل نرخ کلیک، نرخ باز شدن، نرخ پرش(bounce rates) و نرخ تغییر را می دهد.
مزیت بزرگ ایمیل نسبت به رسانه ها و شبکه های اجتماعی آن است که مشتریان بالقوه و بالفعل، ایمیل را بیشتر از رسانه های اجتماعی چک می کنند. صرفا پست کردن چیزی به این معنی نیست که تمام افرادی که قصد دارید پیام شما را ببینند آن را دیده باشند. پست شما ممکن است در رسانه های اجتماعی مورد نظر دیده نشود. اما ایمیل تا زمانی که خوانده یا حذف نشود در صندوق گیرنده باقی می ماند.
در حالت ایده آل، ایمیل مارکتینگ باید همراه و همگام با رسانه های اجتماعی پیش رود. اضافه کردن دکمه های «پسندیدم» یا «اشتراک گذاری» در ایمیل های بازاریابی راهی بهتر برای ارتباط مشتریان با برند شما به وجود می آورد. مرورهای مثبت از طرفداران رسانه های اجتماعی شما می تواند در ایمیل ها قرار گیرد؛ و برعکس، پست های شبکه های اجتماعی نیز می تواند برای تشویق طرفداران به اشتراک در خبرنامه ایمیلی شما مورد استفاده قرار گیرد.
اگر ایمیل مارکتینگ به درستی انجام شود درآمد شما را افزایش می دهد و راهی بسیار خوب برای بازدید از وب سایت یا وبلاگ شما است و با ایجاد ترافیک بیشتر معمولا منجر به درآمد بالاتر می شود.
نکات مربوط به ایمیل مارکتینگ
- لیست خود را تهیه کنید. در بخش قبل هم به این موضوع اشاره کردیم، اما مجددا تاکید می کنیم که خرید لیست ایمیل فقط اتلاف وقت است! تنها کاری که این نوع لیست ها انجام می دهند آن است که باعث می شوند شما با ارسال ایمیل های بی هدف، مشتریان بالقوه ای که امید می رفت روزی تبدیل به مشتری واقعی شوند را از دست دهید و فقط به عنوان یک ارسال کننده هرزنامه شناخته شوید!
- فقط تبلیغات مربوط به خرید را به مشتری ارسال نکنید. از ایمیل های خود برای ایجاد گزارش از مشتریان بر اساس تخصص خود و آن ها استفاده کنید و به آن ها مطالبی را ارائه دهید که برایشان با ارزش باشد. اطلاعات جالبی در مورد شناخته شدن بهتر خود یا شرکت خود به آن ها ارائه دهید.
- از لیست خود استفاده بهینه کنید. بخاطر داشته باشید که افرادی که برای آن ها ایمیل ارسال می کنید به شما اعتماد کرده اند. آن ها را محترم بشمارید. شما هم لیاقت آن را دارید که فرصتی برای تبدیل آن ها از مشتری به هوادار و حتی مُبلغ برای برند خود داشته باشید. این افراد می توانند در مورد شما و برند شما برای سایرین صحبت کنند و از هر راهی که می توانند برای شما تبلیغ کنند.
- اگر خبرنامه ارسال می کنید حتما زمانبندی خاصی داشته باشید. ارسال ایمیل منظم به مشترکین کمک می کند بدانند دقیقا و چه زمانی از شما چه انتظاری دارند.
بدون نظر