۳۰ آذر کاربرد و استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)
در مقاله گوگل ترندز (Google Trends) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ به معرفی اولیه از گوگل ترندز پرداختیم و تا حدی به کاربردهای آن اشاره کردیم. در این مقاله با ادامه معرفی کاربرد و استفاده از گوگل ترندز (Google Trends) می پردازیم تا شناخت کاملتری از این ابزار کاربردی گوگل در سلسله مقالات آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال پیدا کنیم.
در همان مقاله اشاره کردیم که با فرض اینکه کسب و کار و بیزینس ما در حوزه فروش آنلاین گل و گیاه است چگونه می توانیم چند واژه ای که مدنظر داریم را مورد بررسی قرار داده و برای کار بهینه سازی و سئو (SEO) انتخاب کنیم و با آن واژه به نتایج و رتبه های بالای گوگل آمده و بتوانیم سایت و کسب و کار خود را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهیم و در نهایت بتوانیم کلیک های بیشتری دریافت کنیم.
در این مقاله به معرفی دیگر کاربرد و استفاده از گوگل ترندز (Google Trends) در کسب و کار ها می پردازیم و بطور دقیقتر به معرفی راههای اصولی و درسته انتخاب کلید واژه های مورد نظر برای اهداف کسب و کارمان خواهیم پرداخت.
هدف از استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)
ببینید هدف ما از استفاده از گوگل ترندز (Google Trends) این است که بفهمیم چه واژه هایی مرتبط با کسب و کارمان بیشتر مورد سرچ و جست و جوی مردم قرار گرفته است تا با آنها در رتبه های بالای گوگل قرار گیریم و در نتایج اولیه دیده شویم و نه اینکه چه واژه هایی را ما علاقه مند هستیم که با آنها به رتبه های بالاتر صعود کنیم. در واقع باید ببینیم نظر مردم در چه واژه هایی حاکم است و نه نظر ما به عنوان صاحب آن کسب و کار. چرا که اگر فقط نظر خود را مورد بررسی قرار دهیم ممکن است واژه های پر سرچ و پر جست و جوی مردم را در حوزه کسب و کارمان از دست دهیم و کار بر روی آنها را به رقبایمان واگذار کنیم.
به عنوان مثال شاید ما به عنوان صاحب کسب و کار اعتقاد داشته باشیم که واژه “خرید گل” واژه پر سرچ و پر جست و جوی مردم باشد و برای دیدن نتایج مرتبط با همین واژه، آن را در گوگل ترندز مورد بررسی قرار دهیم و در نتیجه گوگل ترندز واژه های مرتبط با همین واژه را در اختیار ما قرار دهد و این در حالی است که شاید واژه پر سرچ مردم واژه “قیمت گل” باشد و چون ما واژه “خرید گل” را به عنوان واژه هدف در نظر گرفتیم گوگل ترندز واژه “قیمت گل” را به ما گزارش نمی کند و نشان نمی دهد. در نتیجه ما خود را از این واژه و کار بر روی آن و نتیجه گیری از آن محروم کردیم و فضا را برای رقبایمان جهت کار بر روی این کلید واژه باز گذاشته ایم.
در واقع ما باید هنگام کار با گوگل ترندز همواره این نکته را مدنظر داشته باشیم که روندی را پیش بگیریم که گوگل ترندز با پیشنهاداتی که به ما می دهد ما را هدایت کند و نه اینکه ما او را هدایت کنیم و نظر خود را تحمیل کنیم.
شکل صحیح، استاندارد و اصولی استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)
برای استفاده از گوگل ترندز (Google Trends) به شکل اصولی و صحیح ما باید ابتدا از یک واژه اصطلاحا wide شروع کنیم و با پیشنهادات گوگل ترندز Narrow شویم و به کلید واژه های مورد نظرمان برسیم.
برای استفاده از گوگل ترندز (Google Trends) ابتدا وارد آدرس https://trends.googleشده و از منوی سمت چپ وارد قسمت Explore شوید . بعد از وارد شدن به این قسمت و قرار دادن کلمه Iran در قسمت Worldwide و انتخاب بازه زمان مورد نظرتان کلید واژه کلی ” گل” را در باکس مربوطه وارد می کنیم و مشاهده می کنیم تا چه کلماتی با این کلمه از طریق کاربران سرچ شده و مورد جست و جو قرار گرفته.
بعد از انجام مراحل بالا با نتایجی مانند عکس زیر مواجه می شویم:
همانطور که می بینید واژه ای پیشنهادی چندان با اهداف بیزینسی مرتبط نیست ( هر چند که شاید برای بعضی از کسب و کارها این واژه ها مرتبط باشد)
در نتیجه وارد صفحه بعدی نتایج می شویم.
در این صفحه ملاحظه می کنید که کلمات پیشنهاد شده تا حدی اهداف بیزینسی دارند و مناسب هستند. بنابراین یک واژه را به عنوان مثال “دسته گل” را انتخاب و مجددا مورد بررسی گوگل ترندز قرار می دهیم.
نتایجی را که در عکس فوق ملاحظه می کنید، می بینید که مردم به همراه کلید واژه “دسته گل” واژه “دسته گل عروس” را سرچ می کنند و در نتیجه بار دیگر “دسته گل عروس” را مورد بررسی قرار می دهیم.
و اینبار میبینیم که واژه “مدل دسته گل عروس” بیشتر ترند شده و مورد سرچ قرار گرفته است.
بار دیگر این واژه را مورد بررسی قرار می دهیم.
و مجددا واژه پر سرچ پیشنهادی یعنی ” مدل دسته گل عروس جدید” را مورد بررسی قرار می دهیم.
خب همانطور که می بینید دیگر واژه هایی مرتبط با این واژه وجود ندارد و یافت نمی شود. در نتیجه این واژه یعنی “مدل دسته گل عروس جدید” بهترین واژه برای انتخاب و شروع کار بهینه سازی و سئو و رتبه گرفتن در نتایج گوگل می باشد.
بنابراین همانطور که دیدید ما از یک واژه Wide یعنی “گل” شروع کردیم و به یک واژه Narrow یعنی “مدل دسته گل عروس جدید” رسیدیم.
هر چند که ما برای انتخاب بهترین و مناسبترین واژه مرتبط با کسب و کار مان نباید تنها به نتایجی که گوگل ترندز (Google Trends) به ما می دهد اکتفا کنیم و باید عوامل دیگری را مانند رقابت پذیری و نرخ تبدیل در آن کلید واژه ها را نیز مورد بررسی و دقت قرار دهیم که در مقالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت.
بدون نظر