مفهوم سئو به زبان ساده برای مبتدیان

سئو

مفهوم سئو به زبان ساده برای مبتدیان

به کار بهینه سازی صفحات سایتمان برای موتورهای جست و جو، سئو یا Search Engine Optimization گفته می شود. در واقع سئو سلسله فرآیندها و فعالیتهایی است که به طور دائم و مداوم و در بازه زمانی درازمدت انجام می شود تا وبسایتهای مورد نظر در رتبه های بالاتری در موتورهای جست و جو قرار بگیرند.
البته باید بدانید که سئو (SEO) به مفهوم دروغ، شیوه های غیر اخلاقی و عدم رعایت قوانین موتورهای جست و جو و یا دست بردن در مکانیزم آنها نمی باشد بلکه سئو انجام مراحلی علمی و اصولی است که در نهایت منجر به افزایش رتبه‌ی سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی موتورهای جست و جو می شود.
سئو همچنین می‌تواند به نوعی در تعیین اهداف و استراتژی کسب وکارها تاثیر گذار باشد. زیرا مشخص کننده‌ی ضروری ترین پارامترهای مربوط به کلید واژه ها و افزایش رتبه ی آنها در موتورهای جست وجو می باشد.

البته مفهوم سئو کار راحت و ساده‌ای نیست که به آسانی انجام شود و خیلی سریع منتظر دیدن نتایج آن در موتورهای جست وجو بود. چرا که نیازمند تجربه‌‌‌ی فرآوان، علم روز و صبر حوصله‌ی فرآوان است. چرا که مکانیزمها و الگوریتمهای موتور‌های جستجو دائما در حال تغییر و بروزرسانی هستند و هر از چند گاهی رویه و شیوه های جدیدی را در مقابل متخصصین این حوزه قرار می دهند. در نتیجه ضروری است تا افراد متخصص و کارشناس در این حوزه، نسبت به مفاهیم آن خود را بروز و آپدیت نگه دارند.

طبق گفته کارشناسان و متخصصان در الگوریتم موتورهای جست و جو برای بهینه سازی صفحات سایت بیش از دویست عامل در نظر گرفته شده است. بنابراین مخصصین این حوزه باید برای گرفتن نتایج بهتر به تمام پارامترها و عوامل فوق مسلط باشند.

 

روند رشد و توسعه‌ی سئو

با رشد و توسعه مداوم اینترنت در سالیان اخیر و افزایش گسترده ی کاربران اینترنت در سراسر جهان موتورهای جستجوی جدید‌تری با الگوریتم‌ها و مکانیزم های رتبه‌بندی متفاوت تری پیدا شدند. مکانیزم این الگوریتم‌ها برای نمونه، تعداد تکرار کلید واژه اصلی مورد نظر وبسایت و صاحب کسب وکار در تمام صفحه مورد نظر و بخصوص در عناوین وتایتل های محتوای مورد نظر بود.
جالب است بدانید در اوایل کار و شروع سئو، بدست آوردن رتبه های بالا در موتورهای جست وجو برای کلید واژه های خاص؛ کاری بسیار راحت و سهل الوصول بوده است. در آن زمان دستکاری و بکار بردن ترفندهایی بر خلاف قوانین موتورهای جست و جو برای قرار گیری در رتبه های بالا کاری بسیار مرسوم و متداول بود. اما امروزه الگوریتم ‌های موتورهای جستجو بسیار تخصصی تر شده و دستکاری موتورهای جست و جو برای متخصصین این کار بسیار سخت و پیچیده شده است.

 

اهداف سئو

هدف از انجام فعالیتهای سئو قرار گرفتن وب سایت‌ها در رتبه های بالای موتورهای جست وجو و دیده شدن راحت تر و سریعتر آنها در نتایج جست و جو بوسیله کاربران می باشد.
زمان محقق شدن نتایج سئو بستگی به این دارد که میزان رقابت پذیری در آن کلمه کلیدی چگونه است و تا چه حد رقبا برای بدست آوردن رتبه های نخست موتورهای جست و جو در آن کلمه کلیدی تلاش و هزینه کرده اند.

، سئو هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا به نتیجه برسد. اگر چه ممکن است نتایج بهینه‌سازی جستجو به سرعت دیده نشود ولی در دراز مدت مزایای سئو باعث افزایش رتبه‌بندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان است.

برای وب سایت‌ها خیلی مهم است که در صفحه اول نتایج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتیجه طبیعی اول که 58.4 درصد کلیک‌ها را شامل می‌شود، قرار گیرند.

این جای تعجب نیست که وب سایت‌ها با محصولات و خدماتی که بفروش می‌رسانند بر سر رسیدن به رتبه یک نتایج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کلیدی رقابتی “بیمه ” 1.5 میلیون جستجوی گوگل را در ماه به خود اختصاص می‌دهد، این بدین معنی است که 3 جایگاه اول 58.4 درصد بازدیدکنندگان و خود جایگاه اول 36.4 درصد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص می‌دهد. این مسئله برای خیلی از سایت‌ها سودمند است که در بالای نتایج جستجو قرار گیرند به خصوص آنهایی که با افزایش ترافیک سایت به تعداد مشتریانشان اضافه می‌شود.
یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد جستجو کنندگان خیلی دوست دارند روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک کنند؛ این مطالعه مشخص می‌کند 72.3 درصد کاربران گوگل روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک می‌کنند و تنها 27.3 درصد کاربران روی پیوندهای لیستهای پرداخت شده کلیک می‌کنند. این یکی دیگر از دلایلی است که شرکت‌ها تاثیر سئو را دانسته و حاضر هستند برای آن زمان و هزینه صرف کنند.

 

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

  • در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
  • باعث ایجاد برند می شود.
  • باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
  • باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
  • باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
  • بهترین ابزار برای تبلیغات است.
  • بهینه سازی موتور جستجو چیست

 

سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)

سئو درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و … مرتبط می‌شود؛ به طور کلی هر چیزی که در سایت خود بارگذاری می‌کنید مربوط به SEO On Page می‌شود. این روش پایه تمام تلاش‌های بهینه‌سازی است زیرا جایی است که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید. هر گونه تغییری را که شما در محتویات سایت خود ایجاد می‌نمایید در نتایج جستجو تاثیر گذار خواهد بود بنابراین خیلی مهم است که روش SEO On Page بدرستی قبل از روش SEO Off Page انجام شود.

 

سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سایت با کنترل مستقیم بالایی انجام می‌شد، روش بهینه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وب سایت شما انجام می‌شود؛ این شامل تمام چیزهایی است که می‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندی بالای سایت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پیوند دهندگان (پیوندهایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما اشاره می‌کنند) متمرکز می‌شود سپس با استفاده از روش‌هایی که در خارج از وب سایت انجام می‌شود به بهینه‌سازی موتور جستجو می‌پردازد.

SEO Off Page یک فرآیند نامحدود است که توسط مهندسین سئو در جهت بدست آوردن پیوند دهندگان، اداره می‌شود.

 

سئو کلاه – سفید چیست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فنی این حوزه، سئو کلاه – سفید به مجموعه تکنیک‌ها، روش‌ها و استراتژی‌های که از قوانین و راهنمایی‌های موتورهای جستجو تبعیت می‌کنند، اشاره دارد. که این به معنی فریب یا دستکاری موتور‌های جستجو و یا کاربران به هیچ وجه نیست. این همچنین به سئو اخلاقی نیز یاد می‌شود زیرا دلیل آن این است که یا اجرای بلند مدت داشته و یا از دستورالعمل‌ها و سیاست‌های صحیح جهت بدست آوردن رتبه‌های بالا در نتایج موتور‌های جستجو استفاده می‌کند.

 

سئو کلاه – سیاه چیست؟ (Black Hat)

به عبارتی دیگر اصطلاح سئو کلاه – سیاه اشاره به مجموعه‌ای از دستورات دارد که به منظور فریب، بازی و دستکاری الگوریتم‌های موتورهای جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندی بالا، بکار می‌رود. این مهم است که بدانید این‌ روش‌ها غیر اخلاقی بوده و توسط هیچ موتور جستجویی تایید نمی‌شود و بکارگیری این روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پایگاه داده را برای همیشه در بر دارد.

انجام تاکتیک‌های سئو کلاه – سیاه ممکن است که باعث افزایش رشد ناگهانی در نتایج جستجو شود ولی می‌تواند منجر به پرداخت جریمه و یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده موتور جستجو شود.

بدون نظر

ارسال نظر