نقش ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی در دیجیتال مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

نقش ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی در دیجیتال مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی (Email marketing) از تاثیر گذارترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می باشد.
حتما شنیده اید که خیلیها از سقوط ایمیل مارکتینگ و عدم کارکرد و اثربخشی آن در مباحث آموزش دیجیتال مارکتینگ صحبت می کنند و اعتقاد دارند که با رشد و توسعه و گسترش شبکه ها و پیام رسانهای اجتماعی مختلف، ایمیل مارکتینگ جایگاه سابق و قدرت خود را از دست داده است.
در این مقاله قصد داریم تا دیدگاهتان را راجعبه این موضوع تصحیح کرده و ببینیم که نسبت به بازاریابی ایمیلی چه دیدی باید داشته باشیم و دیدگاه درست، اصولی و بروز در این زمینه چه دیدگاهی است.

ایمیل مارکتینگ یا رسانه های اجتماعی (social media)

 

اولین نکته این است که خیلی ها فکر می‌کنند که حضور و وجود رسانه های اجتماعی و بخصوص رسانه های اجتماعی موبایل مانند اینستاگرام، تلگرام و….. می توانند جایگزین ایمیل مارکتینگ شده و همین ابزارها باعث شده‌اند تا بازاریابی ایمیلی در حال سقوط بوده و استفاده از آن روبه کاهش باشد.
با اینکه استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی فوق به شدت در کسب وکارها تاثیرگذار و اثر بخش است و تمام متخصصین دیجیتال مارکتینگ اعتقاد به استفاده و بکارگیری آنها را دارند، اما این رسانه ها هیچ وقت جایگزین ایمیل نبوده و جای ایمیل مارکتینگ را نخواهند گرفت و روزی نخواهد رسید که ما ارتباطاتمان را فقط از طریق شبکه ها و رسانه های اجتماعی انجام دهیم و نیازی به ایمیل نداشته باشیم.
اولین دلیل این موضوع و اینکه ایمیل هیچگاه سقوط نخواهد کرد این است که رسانه ها و شبکه های اجتماعی در حد بسیار زیادی به مد و شرایط و فضای فکری و ذهنی افراد آن جامعه وابسته هستند.
با بررسی رسانه ها و شبکه های اجتماعی همین 5 سال اخیر به این نتیجه می رسیم که رسانه های اجتماعی مرتب مد می شوند و به تبع آن استقبال مردم از آنها زیاد می شود و بعد از مدت کوتاهی شاهد سقوط این رسانه ها خواهیم بود و دیگر مورد استقبال مردم قرار نمی گیرند.
از نمونه های این موارد می توان به پیام رسانها و شبکه های اجتماعی وایبر و فیسبوک اشاره کرد که در سالیان اخیر بشدت در زمان خودشان در بورس ولی بعد از مدت زمانی از استقبال مخاطبینشان خارج شدند.
بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که رسانه اجتماعی که الان از آن استفاده می کنید تا 5 سال بعد اصلا وجود داشته باشد و هنوز بکارش ادامه بدهد، این درحالی است که ایمیل از سال 1972در دنیا ابداع و رایج شده و تا الان همه از آن استفاده می کنند.
در واقع ایمیل رسانه ای است که نزدیک به 40 سال از قدمت و عمر آن گذشته و در تمام این مدت پایداری خود را نشان داده است و تغییر رسانه ها، روندهای اینترنت و اتفاقات دیگر باعث نشده که ایمیل از رده خارج شود و دیگر از آن استغاده نکنند.

 

جایگاه ایمیل مارکتینگ در کسب و کارهای آنلاین

 

مورد و دلیل دیگر این است که ایمیل جایگاه بسیار خاصی در بین مردم و صاحبان کسب و کارهای مختلف دارد و خیلی ها به ایمیل به عنوان یک ابزار تجاری و حرفه ای نگاه می کنند ولی متاسفانه در مقابل به رسانه های اجتماعی به عنوان یک ابزار سرگرمی، غیر رسمی و غیر بیزینسی نگاه می کنند، بنابراین رسانه ها و شبکه های اجتماعی مدام در حال مد شدن و از مد افتادن هستند و هیچ تضمینی وجود ندارد به این که در رسانه ای که شما به عنوان مثال 2 تا 3 سال روی آن سرمایه گذاری کرده‌اید و سعی کردید از آن خوب و حرفه ای استفاده کنید، پایدار مانده و در سالهای بعد نیز با همین قدرت بکارش ادامه دهد.
نکته مهم دیگری که شاید به آن توجه نکرده باشید این است که خود صاحبان این شبکه ها و رسانه های اجتماعی برای ارتباط با شما از ایمیل استفاده می کنند، یعنی به عنوان مثال شما کافی است یک اکانت لینکدین ایجاد کنید و در مدت زمان مثلا دو ماه به اکانتتان مراجعه نکنید، خود لینکدین با ارسال ایمیلهایی با شما ارتباط ایجاد خواهند کرد و در ارتباط خواهد بود و تشویق و ترغیبتان خواهند کرد تا در رسانه مورد نظرشان فعالیت کرده و بیشتر حضور داشته باشید.
بنابراین وقتی خود آن رسانه ها و شبکه های اجتماعی از ایمیل برای برقراری ارتباط با شما ایجاد می کنند و از آن رسانه ای که خودشان ابداع و ایجاد کردند، خیلی نمی‌توان خوشبین بود که این رسانه ها عمر طولانی خواهند داشت و همیشگی هستند.

 

بازگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

 

مورد دیگر این است که در تمام روشهای بازاریابی اینترنتی که در دنیا وجود دارد و در تمام رسانه هایی که قصد استفاده از آنها را برای فعالیتهای بازاریابی تان دارید، ایمیل بالاترین و بیشترین بازگشت سرمایه را دارد.
شما اگر به آمارهایی که توسط مطرح ترین سایتهای جهان که در حوزه بررسی و مقایسه بازگشت سرمایه‌ی رسانه های مختلف فعال هستند، رجوع کنید به این موضوع پی خواهید برد و مشاهده می کنید که بازگشت سرمایه‌ی ایمیل مارکتینگ چیزی در حدود 40 تا 50 برابر رسانه های دیگر است.
در واقع اگر شما اصولی و درست کار کنید، به ازای هر 1000 تومانی که برای بازاریابی ایمیلی صرف می کنید می توانید توقع بازگشت 40 تا 50 هزار تومان را داشته باشید و این درحالی است که هیچ رسانه‌ای در دنیا، چه آنلاین و چه آفلاین وجود ندارد که چنین بازگشت سرمایه ای داشته باشد.
شما اگر در مجله ای آگهی و تبلیغی را با قیمت و هزینه ای مثلا یک میلیون تومان قرار می دهید، خیلی بعید است که بتوانید 40 تا 50 میلیون بازگشت سرمایه داشته باشید، ولی همین موضوع در ایمیل مارکتینگ صدق می کند و با ایمیلهایی که می فرستید می توانید ده ها برابر بازگشت سرمایه داشته باشید.

 

نرخ باز شدن (Open rate) و نرخ کلیک (Click rate) در ایمیل مارکتینگ

 

بنابراین ایمیل چیزی نیست که در حال سقوط باشد و از مد بی افتد و منقرض شود بلکه تا سالهای سال باقی خواهد ماند و یکی از عاقلانه ترین و بهترین سرمایه گذاری هایی که می توانید در کسب و کارهای اینترنتی خود انجام دهید این است که استفاده از ایمیل و پروسه بازاریابی ایمیلی را جدی بگیرید و سعی نمایید تا عملیات و فعالیتهای بازاریابی با ایمیلتان را خیلی اصولی و حرفه ای انجام دهید.
البته از این نکته و حقیقت نیز نباید غافل بود که نرخ باز شدن و کلیک ایمیلها نسبت به سالیان پیش خیلی کمتر شده است و شاید تا دو سال پیش می شد انتظار داشت که کاربران چیزی در حدود 40 درصد ایمیلهای ارسال شده برای آنها را باز کنند و این در صورتی است که این آمار و روند با کاهش مواجه شده و امروزه نرخ باز شدن ایمیلها به کمتر از 20 درصد کاهش یافته است.
همینطور نرخ کلیک برروی ایمیلها نیز کاهش پیدا کرده و از 20 درصد در سالیان گذشته به 10 درصد کاهش یافته است.
البته این اعداد و ارقام بصورت میانگین بوده و برای عموم سایتها مطرح است و برای کسب و کارهای مختلف متفاوت است که البته شما با رعایت نکات و دستوراتی می توانید نرخ باز شدن و کلیک بر روری ایمیلهایتان را افزایش دهید که در مقالات بعدی آموزش ایمیل مارکتینگ به تفضیل به بیان و توضیح آنها خواهیم پرداخت.
بنابراین در استفاده و آموزش ایمیل مارکتینگ مردد نباشید و با تمام قدرت از این ابزار موثر و عالی دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتالی در کسب و کارتان استفاده نمایید و مطمئن باشید بهترین رسانه ی بازاریابی شما، چه در حوزه آنلاین و چه در حوزه آفلاین بدون شک ایمیل و بازاریابی ایمیلی است.

بدون نظر

ارسال نظر