ایجاد طرح بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها (بخش اول)

بازاریابی شبکه های اجتماعی

ایجاد طرح بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها (بخش اول)

بازاریابی شبکه های اجتماعی در مباحث آموزش دیجیتال مارکتینگ روشی ایده آل برای ارتقاء کسب و کار شماست. این بازاریابی، رایگان، آسان و در اغلب موارد لذت بخش است. مشکل اینجاست که این نوع بازاریابی غافلگیرکننده نیز است و ردیابی نتایج آن می تواند دشوار باشد. منابع زیادی در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود دارد که در آنها توضیحات کافی در مورد شبکه های مختلف و نحوه استفاده از آن ها ارائه شده است. اما متاسفانه در مورد نحوه نگارش طرح روزانه رسانه های اجتماعی توضیح زیادی داده نشده است.

اگر در حوزه بازاریابی شبکه های اجتماعی فعال هستید، در ادامه نکاتی در مورد ایجاد طرح اثربخش بدون صرف زمان زیاد ارائه می دهیم.

 

بخش اول: پیش از تهیه طرح بازاریابی شبکه های اجتماعی

پیش از آن که اشتراک گذاری کسب و کار خود را در شبکه های اجتماعی شروع کنید باید مطمئن شوید پروفایل شما آماده تبلیغ است و دقیقا باید بدانید از رسانه های اجتماعی انتظار چه نتایجی را دارید. اولین مرحله، بازدید از تمام شبکه های اجتماعی است که از آنها استفاده می کنید.

 

قبل از شروع بازاریابی شبکه های اجتماعی خود مطمئن شوید کارهای زیر را انجام داده اید:

1-آپلود تصویر مناسب: اگر کسب و کار شما در رابطه با لباس شنا یا خدمات سفر نیست، آپلود کردن تصویر خود با لباس شنا در سواحل خلیج فارس بی معنی خواهد بود! کسب و کار و مخاطبین خود را در نظر بگیرید و تصویری مناسب انتخاب کنید. تصویر شما از لوگوی شما جذاب تر است؛ گرچه باید تصویر برند و آنچه فرد بخاطر آورد را در نظر بگیرید. مطمئن شوید تصویر خوبی انتخاب می کنید. انتخاب تصویر خوب بدین معنی نیست که حتماً باید به صورت حرفه ای عکسبرداری شده باشد؛ همین که تفکیک پذیر یا رزولوشن خوبی داشته باشد کافی است.

 

2-بیشتر بخش های پروفایل را تکمیل کنید. در برخی سایت ها نیازی به پر کردن تمام اطلاعات؛ مثلا فیلم های مورد علاقه شما نیست. اما باید تمام بخش هایی که برای کسب و کار شما اهمیت دارند را تکمیل کنید.

 

3-طرفداران یا فالووران صنعت شما. رسانه های اجتماعی فقط پیروی و فالو کردن شما توسط افراد نیست؛ شما هم باید فالوور دیگران باشید.

با ارتباط با افرادی که شما را می شناسند یا تحسین می کنند؛ به ویژه افرادی در کسب و کار خودتان هستند، شروع کنید.

 

4-ابزارهای رسانه های اجتماعی را در وب سایت یا وبلاگ خود ادغام کنید. حداقل آن که باید ارتباطاتی با پروفایل های خود داشته باشید؛ طوری که بازدیدکنندگان بتوانند شما را فالو کنند. رسانه اجتماعی دکمه هایی دارد که می توانید محتوا را با سایر فالوورها به اشتراک بگذارید.

با این وجود ابزارهای بسیار خوبی وجود دارد که برای صرفه جویی در وقت و افزایش نتایج می توانند مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال داشتن گزینه «برای ارسال نظر کلیک کنید» در زیر پست های خود، اظهار نظر خوانندگان شما را بسیار آسان می کند (برای اینکار می توانید از پلاگین های مختلف وردپرس استفاده کنید.) یکپارچه سازی نظرات فیس بوک در سایت وردپرس تان می تواند مشارکت کاربران شما را افزایش دهد. می توانید از پلاگین های وردپرس مانند CoSchedule یا Hootsuite یا Buffer برای ایجاد و زمانبندی پست های خود در شبکه های اجتماعی استفاده کنید. پلاگین وردپرس Revive Old Post نیز هست که پس از 30 روز (یا هر زمان دیگری که مد نظرتان است) به طور تصادفی محتوا را در دسته هایی که انتخاب و اظهار نظر می کنید انتخاب و اشتراک می کند.

 

5-مشخص کنید چه نتایجی از بازاریابی شبکه های اجتماعی می خواهید. پاسخ کوتاه به این سوال، فروش یا مشتریان بیشتر است. اما بخاطر داشته باشید نوشتن عباراتی مثل «اجناس مرا بخرید» یا «مرا استخدام کنید» مفید نیست و در واقع منجر به از دست دادن فالوورهایتان می شود.

در عوض، در مورد ارسال مطالبی که منجر به فروش، ترافیک بیشتر یا مشترکین بیشتر می شود فکر کنید.

 

برخی از اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی

1- افزایش بازدید از وبلاگ شما

2- افزایش مشترکین ایمیل

3-پیدا کردن فالوورهای بیشتر در سایت های رسانه های اجتماعی (مثلا افرایش طرفداران صفحه شما در فیس بوک یا توییتر)

4- افزایش تاثیر (اعتبار و تخصص) بازار هدف شما

5- ایجاد گزارش بازار هدف شما ( که نشان می دهد شما دوستانه رفتار می کنید)

هر پست رسانه اجتماعی که ایجاد می کنید باید نتیجه هدفی برای اتصال به آن داشته باشد. مثلاً اگر URL آخرین مقاله وبلاگ خود را پست کنید؛ هدف، افزایش خواندن و تاثیرگذاری و ایجاد گزارش است.

در مقاله بعدی، به بخش دوم طرح بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها می پردازیم.

۱ نظر
  • محمد
    ارسال شده در ۱۳:۵۲h, ۲۰ اردیبهشت پاسخ

    سلام روز بخیر
    قبلا ازتون دعوتتون کرده
    بودم برای عضویت در گروه جامعه وبمستران
    مهندس چرا نیومدی توی گروه
    خوشحال میشیم تشریف بیارید و دوستان دیگه تبادل اطلاعات داشته باشیم
    گروه جامعه وب مستر ها
    https://t.me/joinchat/DBhKUBJE3gUMxzABig66Ig

ارسال نظر